Data publikacji : 2025-09-26

Fonogesty a inne sposoby komunikowania się osób z uszkodzeniami słuchu w percepcji uczestników internetowego kursu Metody Fonogestów

Abstrakt

Celem badań było poznanie poziomu wiedzy i opinii uczestników kursu Metody Fonogestów na temat komunikacji osób z uszkodzeniem słuchu, a przede wszystkim samej Metody Fonogestów (adaptacji Cued Speech). Badania przeprowadzono metodą sondażową z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety online, który wypełniło 164 kursantów. Analiza wyników wskazała, że większość respondentów ma podstawową wiedzę teoretyczną na temat fonogestów, choć często postrzegają je przez pryzmat stereotypów związanych z językiem migowym. Zdecydowana większość uczestników kursu ma pozytywne nastawienie do omawianej metody, dostrzegając jej potencjał w zakresie wspierania komunikacji, nauki języka mówionego oraz odczytywania mowy z ust. Respondenci podkreślają potrzebę szerszego włączenia Metody Fonogestów do procesu kształcenia nauczycieli, logopedów i pedagogów specjalnych. Autorzy rekomendują przeprowadzenie badań porównawczych po zakończeniu kursu, w celu oceny skuteczności nauczania fonogestów oraz ewentualnych zmian w postrzeganiu metod komunikacji stosowanych przez osoby niesłyszące lub słabosłyszące.

Słowa kluczowe:

fonogesty, Cued Speech, uszkodzenia słuchu, komunikacja alternatywna, edukacja specjalna, logopedia, edukacja włączająca, osoba głucha, osoba niesłysząca



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)