Data publikacji : 2025-09-26

Rola trudności językowych w rozwoju społeczno-emocjonalnym dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu – przegląd literatury w świetle modelu EHDI i teorii umysłu

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu przeglądowego jest analiza i interpretacja dostępnej literatury dotyczącej związku pomiędzy kompetencjami językowymi a rozwojem społeczno-emocjonalnym dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu w świetle zintegrowanego modelu teoretycznego: Early Hearing Detection and Intervention (EHDI) oraz teorii umysłu (ToM). Analizie poddano jedenaście badań empirycznych opublikowanych w latach 2015–2025. Wyniki przeglądu wskazują, że deficyty językowe są istotnie powiązane ze zdolnością do regulacji emocji, budowania relacji oraz rozwijania tożsamości społecznej. Zidentyfikowano także kluczowe czynniki moderujące, takie jak rodzaj technologii słuchowej, jakość terapii słuchowo-językowej oraz relacje rodzinne. Zastosowane ramy teoretyczne umożliwiły pogłębioną interpretację wyników, co stanowi wartość dodaną niniejszego opracowania.

Słowa kluczowe:

dzieci niesłyszące, dzieci niedosłyszące, rozwój językowy, kompetencje społeczne, emocje, EHDI, teoria umysłu



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)