Data publikacji : 2025-09-26

Rodzicielstwo dziecka ze spektrum autyzmu w perspektywie przeżywanej żałoby

Abstrakt

Artykuł ma charakter teoretyczny. Jego celem jest przedstawienie współczesnych badań nad żałobą doświadczaną przez rodziców dzieci ze spektrum autyzmu oraz ujęciu tego procesu w perspektywie pedagogiki odwołującej się do życia zgodnego z wartościami. Proces żałoby został zaprezentowany w kontekście doświadczanych wielokrotnych strat przez rodzica w perspektywie egzystencjalnej i społeczno-kulturowej jako znaczących czynników wpływających na jej złożoność, wielorakość i powtarzalność. W artykule zawarto również propozycje wsparcia rodziców, ze szczególnym uwzględnieniem uczenia się dorosłych jako szansy na osobowy rozwój, który ma znaczenie również dla jakości życia dziecka ze spektrum autyzmu.

Słowa kluczowe:

żałoba, strata, rodzicielstwo, autyzm, wsparcie



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)