Data publikacji : 2025-06-05

Wychowanie aksjologiczne w przedszkolu w świetle podstawy programowej

Abstrakt

W artykule podjęto problematykę znaczenia wychowania do wartości w kontekście edukacji przedszkolnej, podkreślając jego kluczową rolę w procesie rozwoju dziecka. Przedstawiono znaczenie wartości w edukacji przedszkolnej, wskazując na różnorodne klasyfikacje wartości, w tym zaproponowaną przez Leona Dyczewskiego. Omówiono zadania nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz cele przedszkola jako instytucji wychowawczej. Poruszone zostały również priorytety polityki oświatowej państwa, które kładą nacisk na wychowanie do wartości, podkreślając znaczenie aksjologii w kształtowaniu młodego człowieka. Dokonano analizy Podstawy programowej wychowania przedszkolnego, która pozwoliła zauważyć, że cele kształcenia przyporządkowane do obszaru rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego dziecka realizują wartości z grupy wartości witalnych, socjocentrycznych, etycznych, estetycznych, poznawczych. Celem analizy było zrozumienie, które grupy wartości występują w dokumencie stanowiącym podstawę planowania działań wychowawczych i edukacyjnych w wychowaniu przedszkolnym. Kompetencje aksjologiczne, stanowiące fundament dla rozumienia siebie, jak i otaczającego świata, są zatem istotnym elementem w procesie kształtowania tożsamości moralnej jednostki, stanowiąc kluczowy aspekt wychowania moralnego i społecznego dziecka.

Słowa kluczowe:

wartości, Podstawa programowa, wychowanie przedszkolne, wychowanie aksjologiczne



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)