Data publikacji : 2024-07-01

Kluczowe wyzwania aksjologiczne wobec priorytetowych problemów współczesności z uwzględnieniem kwestii metodologicznych

Abstrakt

W niniejszym artykule, po uwagach wstępnych, podejmuję złożoną problematykę kluczowych wyzwań aksjologicznych wobec priorytetowych problemów współczesności oraz odnoszę się do wybranych kwestii metodologicznych. Całość rozważań zamyka krótkie podsumowanie. Współczesność fascynuje ludzkość cywilizacyjnym przyspieszeniem, któremu towarzyszą przekonania dotyczące niespotykanych dotąd w dziejach szans dla rozwoju człowieka i jego świata na miarę zarówno indywidualnych aspiracji, jak i zamierzeń różnych zbiorowości społecznych w dynamicznie ewoluującej rzeczywistości, które ewidentnie przenika idea postępu. Kluczową rolę w zakresie wzbogacania wiedzy spełnia konstruowanie nowych solidnych podstaw epistemologiczno-eksploracyjnych uprawianej dyscypliny, w tym zwłaszcza proponowanie oryginalnych paradygmatów i strategii metodologicznych, jak również stosowanie pionierskich metod oraz nowatorskich technik i innowacyjnych narzędzi badawczych. Metodologia badań aksjologicznych i edukacyjnych, ze względu na swą specyfikę, stanowi niezwykle trudno poddający się przedsięwzięciom badawczym przedmiot eksploracji, toteż wymaga szczególnej troski oraz zaangażowania.

Słowa kluczowe:

idea postępu, kluczowe wyzwania aksjologiczne, priorytetowe problemy współczesności, kwestie metodologiczne, metodologia badań



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)