Data publikacji : 2025-01-28

Znaczenie doświadczeń życiowych a preferencje wychowawcze rodziców uczniów w młodszym wieku szkolnym

Abstrakt

Doświadczenia życiowe wpływają na różne sfery życia. Odgrywają także istotną rolę w kształtowaniu się przekonań związanych z wychowaniem. Przeprowadzone badania empiryczne pokazały, że osobiste doświadczenia życiowe rodziców mają znaczenie dla kształtowania się ich preferencji wychowawczych. Należy też zwrócić uwagę na kategorię własnych doświadczeń bycia wychowywanym jako czynnik mający znaczenie dla kształtowania się preferencji wychowawczych oraz tożsamości rodzica. Rodzina generacyjna jest bowiem pierwszą grupą społeczną, w której człowiek rozpoczyna obserwację otaczającego go świata i nabiera umiejętności funkcjonowania w społeczeństwie. To w niej dziecko obserwuje wzorce rodzicielstwa. Doświadczenia związane z rodziną pochodzenia mogą być inspiracją, a także przyczyną zmian w podejściu do wychowania.

Słowa kluczowe:

doświadczenia życiowe, preferencje wychowawcze rodziców, młodszy wiek szkolny



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)