Doświadczenia życiowe wpływają na różne sfery życia. Odgrywają także istotną rolę w kształtowaniu się przekonań związanych z wychowaniem. Przeprowadzone badania empiryczne pokazały, że osobiste doświadczenia życiowe rodziców mają znaczenie dla kształtowania się ich preferencji wychowawczych. Należy też zwrócić uwagę na kategorię własnych doświadczeń bycia wychowywanym jako czynnik mający znaczenie dla kształtowania się preferencji wychowawczych oraz tożsamości rodzica. Rodzina generacyjna jest bowiem pierwszą grupą społeczną, w której człowiek rozpoczyna obserwację otaczającego go świata i nabiera umiejętności funkcjonowania w społeczeństwie. To w niej dziecko obserwuje wzorce rodzicielstwa. Doświadczenia związane z rodziną pochodzenia mogą być inspiracją, a także przyczyną zmian w podejściu do wychowania.
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)