Data publikacji : 2023-11-30

Wsparcie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w edukacji włączającej – wybrane obszary analizy z perspektywy koncepcji Roberta Schalocka

Abstrakt

Artykuł podejmuje problematykę wsparcia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w perspektywie Roberta Schalocka i współpracowników. We wskazanej koncepcji wsparcie jest ujmowane jako warunek optymalizacji rozwoju biopsychospołecznego ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. Odnosi się do diagnozy i usług opartych na indywidualnych potrzebach, a nie dopasowywania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną do istniejących klasyfikacji oraz sztywnych form edukacji i terapii. W Polsce wiedza na powyższy temat nie jest zadowalająca. Brakuje analiz prowadzonych z perspektywy omawianego wyżej nowego podejścia do problematyki wsparcia. Odczuwalny jest brak badań dotyczących subiektywnej oceny dostarczanego wsparcia, szczególnie w przestrzeni edukacji włączającej, jak również włączania samych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną do etapu diagnozy i opracowywania dla nich indywidualnych planów wsparcia w środowisku edukacji włączającej.

Słowa kluczowe:

niepełnosprawność intelektualna, edukacja włączająca, wsparcie społeczne, sieci i usługi wspierające osoby z niepełnosprawnością intelektualną, model wsparcia wg Roberta Schalocka, potrzeby wsparcia społecznego



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)