Data publikacji : 2025-12-17

Metoda wychowawcza ideału w ujęciu Ludwiki Jeleńskiej szansą na przezwyciężenie kryzysów wieku młodzieńczego

Abstrakt

Celem artykułu jest wykazanie, że metoda wychowawcza ideału w ujęciu Ludwiki Jeleńskiej (1885–1961) może być inspiracją dla współczesnych wychowawców w procesie wspierania młodzieży w konstruktywnym przezwyciężaniu kryzysów wieku młodzieńczego. Rozważania wpisują się w badania pedagogiczne, w których zastosowana jest metoda analizy i krytyki źródeł. Najpierw zaprezentowano osobę i dorobek L. Jeleńskiej. Następnie dokonano charakterystyki metody wychowawczej ideału Ludwiki Jeleńskiej. W kolejnej części dokonano charakterystyki rozwojowej wieku młodzieńczego. W dalszej części omówiono współczesne obszary ludzkiej egzystencji, które utrudniają pokonanie kryzysu wieku młodzieńczego. Przeprowadzone analizy uprawniają do stwierdzenia, że klasyczna metoda wychowawcza ideału, zaproponowana przez Jeleńską, może być skuteczna w przezwyciężaniu kryzysów wieku młodzieńczego.

Słowa kluczowe:

Ludwika Jeleńska, metoda wychowawcza ideału, kryzysy wieku młodzieńczego



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)