Data publikacji : 2025-12-17

Rodzina jako środowisko wspierające dobrostan edukacyjny dziecka

Abstrakt

Rodzina jest przestrzenią budowania relacji i wychowania młodego pokolenia. W niej dziecko dorasta i kanalizuje społeczno-pedagogiczne oddziaływania rodziców. Poprzez realizację przypisanych rodzinie zadań rodzice kreują dobrostan dzieci, także ich dobrostan edukacyjny. Celem artykułu jest przedstawienie różnych form wsparcia dobrostanu edukacyjnego dziecka, w tym synergicznej przestrzeni oddziaływań we wszystkich sferach dziecięcej osobowości: fizycznej, psychiczno--emocjonalnej, duchowej, poznawczo-intelektualnej oraz społeczno-kulturowej. Tło rozważań tworzy integralna koncepcja wychowania Heleny Radlińskiej, zgodnie z którą znaczenie rodziny w procesie kreowania dobrostanu dziecka ma związek z integralnym wychowaniem oraz troską rodziców o synergiczne oddziaływanie wielu środowisk wychowawczych, w których przebywa dziecko, m.in. szkoły, środowiska lokalnego, mass mediów.

Słowa kluczowe:

rodzina, środowisko wychowawcze, dobrostan edukacyjny dziecka



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)