Data publikacji : 2025-12-17

Doskonalenie zawodowe w pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w okresie wczesnego dzieciństwa – w kierunku refleksyjnej praktyki i nowych rozwiązań

Abstrakt

Artykuł koncentruje się na doskonaleniu zawodowym w pracy opiekuńczo-wychowawczej z małym dzieckiem oraz poszukiwaniu nowych rozwiązań w tej dziedzinie, poprzez pogłębioną analizę refleksyjnej praktyki i wysokiej jakości doskonalenia pracy. Podkreśla się stosunkowo niewielką liczbę badań empirycznych na temat związku myślenia i refleksji nauczycieli na ich interakcje pedagogiczne z małymi dziećmi w kontekście wczesnej edukacji i opieki. W artykule szczegółowo omówiono cztery kryteria refleksji zdefiniowane przez Carola Rodgersa na podstawie prac Johna Deweya. W artykule zostało podkreślone znaczenie wysokiej jakości doskonalenia zawodowego zgodnego z konstruktywistycznym podejściem, które realnie przyczynia się do poprawy opieki i edukacji. Wskazano na wzrost liczby dzieci objętych wczesną edukacją i opieką w Polsce, zaznaczając jednocześnie wyzwania związane z codziennym prowadzeniem obserwacji dzieci, co skłania do opracowania efektywnych narzędzi obserwacyjnych i wsparcia dla opiekunów.

Słowa kluczowe:

refleksyjna praktyka, opiekunka w żłobku, małe dziecko, żłobek, doskonalenie pracy



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)