Data publikacji : 2025-12-17

Paradygmaty badań w naukach o rodzinie w kontekście współczesnych dyskursów metodologicznych w pedagogice

Abstrakt

Artykuł prezentuje analizy dotyczące paradygmatów pedagogicznych i ich znaczenie w budowaniu klasyfikacji paradygmatów nauk o rodzinie. Celem jest ukazanie przydatności dyskursów metodologicznych pedagogiki w budowaniu metateoretycznych podstaw nauk o rodzinie. W artykule zaproponowano autorską klasyfikację podejść badawczych w tych naukach. Badania z zakresu nauk o rodzinie można by klasyfikować, poprzez ich umiejscowienie w dwóch kluczowych wymiarach, definiowanych przez opozycyjne stanowiska: obiektywizm – subiektywizm oraz eksploracja – weryfikacja.

Słowa kluczowe:

nauki o rodzinie, paradygmaty badań społecznych, metodologiczne dyskursy w pedagogice, klasyfikacja dziedzin nauki, dyscyplinaryzacja



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)