Data publikacji : 2024-12-19

Czynniki osobowe dziecka i najbliższej rodziny a wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – dylematy, wyzwania, szanse

Abstrakt

Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF i ICF-CY), opierając się na podejściu biopsychospołecznym, przyczynia się do holistycznego zrozumienia funkcjonowania dziecka i związanych z nim czynników. Czynniki osobowe nie są obecnie klasyfikowane w ICF i ICF-CY ze względu na duże zróżnicowanie społeczne i kulturowe oraz brak jasności co do ich zakresu. Literatura przedmiotu pokazuje, że najczęściej uwzględnia się wśród nich: poczucie własnej skuteczności, postawy, oczekiwania, motywację, cechy osobowości i cele życiowe. Czynniki osobowe uznaje się za wpływające na niepełnosprawność i zdrowie oraz odgrywające istotną rolę w ocenie funkcjonowania i rehabilitacji. W przypadku wczesnego wspomagania – ze względu na specyfikę okresu rozwojowego – konieczne wydaje się uwzględnianie czynników osobowych zarówno dziecka, jak i jego najbliższej rodziny. Artykuł prezentuje przegląd badań i podejść związanych z czynnikami osobowymi w kontekście ICF i ICF-CY oraz wczesnego wspomagania rozwoju.

Słowa kluczowe:

czynniki osobowe, ICF, ICF-CY, wczesne wspomaganie rozwoju



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)