Data publikacji : 2023-09-01

Charakterystyka aksjologiczna działalności nauczyciela w pedagogicznej koncepcji Wasyla Suchomłyńskiego

Abstrakt

Artykuł analizuje wartościowe orientacje w działalności nauczyciela w twórczości ukraińskiego pedagoga Wasyla Suchomłyńskiego (1918–1970). Jego spuścizna jest źródłem dla każdego, kto jest świadomy wartości dzieci i dzieciństwa. Zawód nauczyciela uważał za humanistyczny, miłość do dziecka za najkorzystniejszą podstawę do realizacji zadań wychowawczych, natomiast rozwój świata duchowego dziecka, integralne postrzeganie świata dzieciństwa oraz zrozumienie jego wyjątkowości i wrażliwości w życiu dziecka za najważniejsze zadania nauczyciela. Wyróżniono cechy aksjologiczne dobrego nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy. Opowiadał się za wiarą w człowieka, w jego dobroć, człowieczeństwo relacji między nauczycielem a uczniem, nalegał na tworzenie dobra dla ludzi. Nauczyciel musi mieć wielki talent miłości do ludzi i bezgraniczną miłość do swojej pracy, a przede wszystkim do dzieci. Nauczyciel musi znać duszę dziecka, poznać i wyczuć jego wewnętrzny świat, zaszczepiać wiarę w jego możliwości, w pomyślny rozwój, znać jego myśli, potrzeby, lęki. Wychowawca musi nauczyć dziecko życia, dotknąć strun duszy dziecka przykładem własnego życia. Opisano zadania szkoły: kształtowanie osobowości z uwzględnieniem faktu, że dziecko jest największą wartością dla społeczeństwa, rodziny i nauczyciela. Najwyższym przejawem humanistycznych wartości nauczyciela jest serce oddane dzieciom. Realizacja powołania pedagogicznego możliwa jest tylko pod warunkiem głębokiej wiary w możliwość pomyślnego wychowania każdego dziecka, harmonii serca i umysłu, przejawu serdeczności, wrażliwości i życzliwości w stosunku do dzieci.

Słowa kluczowe:

Vasyl Suchomłyński, nauczyciel, nauczyciel-wychowawca, miłość do dziecka, miłość do zawodu, wartościowe wymiary



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)