Data publikacji : 2025-06-05

„Każde niepowodzenie jest jak listek spadający z drzewa nadziei” – rzecz o doraźnych i odległych skutkach niepowodzeń szkolnych

Abstrakt

Artykuł prezentuje holistyczne ujęcie skutków niepowodzeń szkolnych. Podjęto w nim problem pejoratywnych następstw tego zjawiska w wymiarze społecznym, psychologicznym i pedagogicznym. Analizując społeczne skutki niepowodzeń szkolnych wyeksponowano związek między niepowodzeniami szkolnymi a niedostosowaniem społecznym. Wśród uczniów doznających niepowodzeń zauważa się bowiem przejawy niedostosowania w postaci zachowań ryzykownych dla zdrowia, takie jak palenie papierosów, spożywanie alkoholu. W artykule podjęto też problem depresji wśród dzieci i młodzieży oraz fobii szkolnej. Następstwa psychologiczne niepowodzeń przejawiają się głównie w obniżeniu motywacji do nauki, agresywnym zachowaniu, zamykaniu się w sobie oraz zaniżonej samoocenie. Wiele uwagi poświęcono w tekście myślom i czynom suicydalnym dzieci i młodzieży, które nierzadko są następstwem niezadowalających postępów w nauce. Skutki pedagogiczne niepowodzeń szkolnych to lekceważenie nauki i obowiązków szkolnych, zakłócanie przebiegu lekcji, zaburzone interakcje z nauczycielami, zły wpływ na nowy zespół klasowy, odmowa chodzenia do szkoły. Zwrócono też uwagę na odległe skutki niepowodzeń szkolnych w wymiarze zawodowym i osobistym.

Słowa kluczowe:

niepowodzenia szkolne, skutki społeczno-ekonomiczne, skutki psychologiczne, skutki pedagogiczne, depresja, fobia szkolna, zachowania suicydalne



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)