Data publikacji : 2025-06-05

Zabawa dziecięca w przedszkolu – wymiary etyczne

Abstrakt

Celem artykułu jest przegląd praktyk przedszkolnych związanych z zabawą dziecięcą i refleksja nad nimi z perspektywy etycznej. Ramy teoretyczne dla podjętych analiz wyznaczają założenia nowej socjologii dzieciństwa, zgodnie z którymi zabawa jest formą ekspresji dziecka i jego świata, w niej ujawnia się dziecięca kultura rówieśnicza. Etycznej oceny przedszkolnego podejścia do zabawy dokonano, kierując się postmodernistycznym rozumieniem etyki, w którym akcentuje się znaczenie odpowiedzialności człowieka za własne wybory moralne w odwołaniu do „wewnętrznego kodeksu etycznego”. Za kwestię wymagającą oceny etycznej uznano tworzenie przez przedszkole warunków do zabawy dziecięcej, na które składają się: czas, przestrzeń materialna dostępna dzieciom oraz reguły konstytuujące życie społeczne w instytucjach przedszkolnych, ujawniające się w zakresie ingerencji nauczyciela w zabawę. Podjęte analizy prowadzą do wniosku, iż w sytuacji, gdy nie ma gotowych zasad postępowania w przestrzeni dziecięcej zabawy, od przedszkola należy oczekiwać poszukiwania równowagi między wolnością dziecięcą a kontrolą dorosłych, bezpieczeństwem a ryzykiem, prywatnością a nadzorem.

Słowa kluczowe:

zabawa, przedszkole, etyka, nowa socjologia dzieciństwa



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)