Data publikacji : 2025-01-28

Społeczne role pedagogów wobec kryzysu zaufania i solidarności w społecznościach lokalnych

Abstrakt

W artykule, poza zobrazowaniem niepokojącego stanu zaufania i solidarności międzyludzkiej w Polsce, skupiono się na wskazaniu znaczenia działania pedagoga w roli organizatora społeczności lokalnej, którego ważnym zadaniem jest osiągnięcie jakościowej zmiany w sposobie funkcjonowania społeczności lokalnej i międzyludzkich relacji. Wzmacnianie solidarnościowego współdziałania jest możliwe dzięki pracy środowiskowej ukierunkowanej na aktywizowanie społeczności lokalnych, czyli aktywizowanie sił ludzkich i społecznych oraz odkrywanie istniejącego potencjału społeczności lokalnej. Coraz bardziej dynamiczny rozwój centrów usług społecznych w Polsce – w odpowiedzi na dokonujące się zmiany w polityce społecznej Unii Europejskiej, akcentującej konieczność rozwoju usług dla obywateli oraz formowanie się grupy zawodów pomocowych, otwiera nowe możliwości i przestrzeń dla wykorzystania potencjału pedagogów.

Słowa kluczowe:

zaufanie, solidarność międzyludzka, praca środowiskowa, pedagog



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)