Data publikacji : 2025-06-05

Tożsamość zawodowa przyszłych nauczycieli w badaniach ukraińskich naukowców

Abstrakt

Artykuł analizuje koncepcję „zawodowej tożsamości przyszłych nauczycieli” w badaniach ukraińskich naukowców. Omówiono składniki, kierunki (orientacja poznawczo-dyspozycyjna, orientacyjno-refleksyjna, praktycznie zorientowana) oraz czynniki (indywidualno-osobowe, edukacyjne, społeczno-zawodowe) wpływające na kształtowanie się tożsamości zawodowej przyszłych nauczycieli. Przedstawiono etapy rozwoju tożsamości zawodowej (samookreślenie w konkretnej sytuacji zawodowej, poszukiwanie przez nauczyciela sensu wykonywania określonych funkcji zawodowych; samookreślenie na konkretnym obszarze zawodowym; samookreślenie w konkretnej specjalizacji zawodowej). Udowodniono, że tożsamość zawodowa jest niezbędnym składnikiem profesjonalizmu przyszłego nauczyciela i jednym z warunków jego kształtowania. Zwrócono uwagę na kryzys profesjonalnej tożsamości nauczycieli, który nasila się z powodu rozbieżności między ich osobistymi wartościami i przekonaniami, ukształtowanymi w procesie profesjonalizacji, a dynamicznymi oczekiwaniami społeczeństwa co do roli i funkcji nauczyciela. Podkreślono aktualność rozwoju stabilnej tożsamości zawodowej jako źródła odporności i zasobów do przezwyciężania trudności w czasie wojny. Szczególną uwagę zwrócono na świadomość własnej misji, odpowiedzialności za dzieci, wiarę we własne siły i kompetencje zawodowe, a także na analizę nowych wyzwań, przed którymi stają nauczyciele podczas wojny, oraz konieczność rozwoju nowych kompetencji związanych z udzielaniem wsparcia psychologicznego, pracą w warunkach niepewności i współpracą z różnymi instytucjami społecznymi.

Słowa kluczowe:

przyszli nauczyciele, tożsamość zawodowa, profesjonalizm, badania naukowe, ukraińscy naukowcy



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)