Data publikacji : 2025-03-26

Proponowana tematyka szkoleń w zakresie inteligencji duchowej – nadzieja i zaufanie

Abstrakt

Artykuł ten zawiera wytyczne dotyczące promowania inteligencji duchowej w teoretyczno--praktycznych programach szkoleniowych w zakresie edukacji. Po tym, jak Howard Gardner uznał w roku 2012 inteligencję duchową za jeden z wymiarów swojej teorii inteligencji wielorakich, stanowi ona niezbędny punkt odniesienia w edukacji, gdyż zachęca do podejmowania wyzwań oraz ułatwia radzenie sobie z beznadzieją i cierpieniem, nadając życiu sens. W tym artykule propozycja ta opiera się na definicji inteligencji duchowej i opisie jej kompetencji zaproponowanym przez Antonię Martín-Sánchez, w oparciu o badania przeprowadzone z informatorami o różnych przekonaniach i jest ujęta przez Abrahama Maslowa w ramach psychologii humanistycznej oraz w bardziej pewnym i pełnym nadziei humanizmie psychoanalizy relacyjnej. W tym kontekście, autorzy omawiają wymiary zaufania i nadziei, po analizie elementów wyróżnionych przez takich autorów, jak Danah Zohar i Ian Marshall, Yosi Amram czy M. Maxim, jako dwie kompetencje, które pozwalają na wykorzystanie inteligencji duchowej w tych programach szkoleniowych. Kompetencje te są klasyfikowane jako emocje transcendentalne, a ich konceptualizacja i znaczenie są badane nie tylko w środowiskach edukacyjnych, ale także w środowiskach społecznych, ekonomicznych i politycznych.

Słowa kluczowe:

inteligencja duchowa, nadzieja, zaufanie i inteligencje wielorakie



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)