Brzezińska, A. (2005). Jak przebiega rozwój człowieka. W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 21–39). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Cybal-Michalska, A. (2006). Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata: studium socjopedagogiczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Dudzikowa, M. (2004). Mit o szkole jako miejscu „wszechstronnego rozwoju” ucznia: eseje etnopedagogiczne (Wyd. 2). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Erikson, E. H. (2004). Tożsamość a cykl życia (M. Żywicki, tłum.). Poznań: Zysk i S-ka.
Gillet, M. S. (2001). Kształtowanie charakteru (J. Suchodolska, tłum.). Lublin: Instytut Edukacji Narodowej.
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., i Borkowska, A. R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Harwas-Napierała, B., i Trempała, J. (2004). Wstęp. W: B. Harwas-Napierała i J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. T. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka (s. 15–17). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Havighurst, R. J. (1972). Developmental tasks and education. New York: David McKay.
Jankowska, M. (2017). Sposoby rozwiązywania kryzysów w teorii psychospołecznego rozwoju E. H. Eriksona w aspekcie rozwoju człowieka i zdrowia psychicznego oraz zaburzeń w rozwoju. Fides et Ratio, 32(4), 45–64.
Jeleńska, L. (1915). La construction du systeme pfilosophique d’apres saint Thomas D’Aaquine [rozprawa doktorska]. Universite de Fribourg. Fribourg: Sussen imprimerie de l’ceuvre de Saint-Paul.
Jeleńska, L. (1930). Sztuka wychowania. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Jeleńska, L. (1939a). Metodyka arytmetyki i geometrii w pierwszych latach nauczania. Poznań: Księgarnia Św. Wojciecha.
Jeleńska, L. (1939b). Przygotowanie do życia przez szkołę. Poznań: Księgarnia Św. Wojciecha.
Jeleńska, L. (1939c). Zadania kulturalne szkoły powszechnej. Poznań: Księgarnia Św. Wojciecha.
Jeleńska, L. (1945). Szkoła Kształcąca. Metodyka nauczania w szkole powszechnej dla użytku nauczycieli i zakładów kształcenia nauczycieli. Poznań: Drukarnia i Księgarnia Św. Wojciecha.
Jeleńska, L. (1946). Zwięzła psychologia ogólna dla wychowawców. Poznań: Drukarnia Św. Wojciecha.
Kanclerz, B. (2015). Orientacje życiowe młodzieży – ich uwarunkowania i przemiany. Studia Edukacyjne, (36), 143–164.
Kostkiewicz, J. (2013). Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce 1918–1939. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Krzyżak-Szymańska, E. (2018). Uzależnienia technologiczne wśród dzieci i młodzieży. Teoria, profilaktyka, terapia – wybrane zagadnienia. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kukołowicz, T., i Nowak, M. (red.) (1997). Pedagogika ogólna: problemy aksjologiczne. Lublin: RW KUL.
Lendzion, A. (2007). Kryzys rozwoju psychospołecznego młodzieży. W: F. W. Wawro (red.), Problemy współczesnej młodzieży w ujęciu nauk społecznych (s. 155–117). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Mariański, J. (2018). Religijność młodzieży polskiej w procesie przemian: analizy socjologiczne. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Sociologica, 2(10), 28–53.
Mariański, J. (2023). Wartości codzienne młodzieży szkolnej ze wsi, z małych i wielkich miast. W: M. Zemło (red.), Małe miasta: blaski i cienie (s. 141–178). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Mastalski, J. (2007). Samotność globalnego nastolatka. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej.
Melosik, Z. (2010). Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Obuchowska, I. (1996). Drogi dorastania. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Pieter, J. (1975). Zarys metodologii pracy naukowej. Warszawa: PWN.
Rynio, A. (1997). Jeleńska Ludwika. W: J. Duchniewski i in. (red.), Encyklopedia katolicka (T. 7, kol. 1160–1161). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Rynio, A. (2024). Młodzież w kontekście współczesnych kryzysów rodziny, szkoły i Kościoła. Perspektywa pedagogiczna. Journal of Modern Science, 55(1), 290–311. https://doi.org/10.13166/jms/185532
Skuczyński, P. (2018). Pojęcie kryzysu w filozofii i naukach społecznych a kryzysy prawne. Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna, 7(1), 250–275. https://doi.org/10.14746/fped.2018.7.1.11
Smołka, E. (red.). (2024). Młodzież w procesie pracy nad sobą. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Szewczuk, W. (red.). (1998). Encyklopedia psychologii. Warszawa: Fundacja „Innowacja”.
Tomasz z Akwinu (2024). Summa teologii, I, Q. 1–26. Poznań: Wydawnictwo „W drodze”.
Waga, L. (2020). Dydaktyczne postulaty Ludwiki Jeleńskiej (1885–1961) w świetle założeń współczesnej pedagogiki integralnej. Roczniki Pedagogiczne, 12(2), 51–62. https://doi.org/10.18290/rped20122-5
Wilk, J. (2016). Pedagogika rodziny (Wyd. 2). Lublin: Katedra Pedagogiki Rodziny Instytutu Pedagogiki KUL, Wydawnictwo Episteme.