Arends, R. I. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Berner, H. (2006). Współczesne kierunki pedagogiczne (tł. K. Natoniewska). W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. T. 1: Podstawy nauk o wychowaniu (s. 195-275). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
Bruner, J. (2006). Kultura edukacji (tł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz). Kraków: Universitas.
Dewey, J. (1988). Jak myślimy? (tł. Z. Bastgenówna). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Filipiak, E. (2002). Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Filipiak, E. (2008). Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 17-34). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Filipiak, E. (2011). Z Wygotskim i Brunerem w tle: Słownik pojęć kluczowych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Filipiak, E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Filipiak, E. (2015). Kulturowe kompetencje studentów-beneficjentów projektu ACK. Wprowadzenie. W: E. Filipiak, E. Lemańska-Lewandowska (red.), Raport tematyczny z realizacji projektu ACK. Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji (s. 89-93). Bydgoszcz: Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio.
Filipiak, E. (2019). Sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli – pozory zmiany czy przestrzeń możliwości rozwoju kultury szkoły i jej uczestników. Kwartalnik Pedagogiczny, 64(1), 33-46.
Gergen, K. J. (2009). Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym (tł. M. Marody). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Giddens, A. (2003). Stanowienie społeczeństwa (tł. S. Amserdamski). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Goodman, N. (1997). Jak tworzymy świat (tł. M. Szczubiałka). Warszawa: Fundacja Aletheia.
Gołębniak, B. D., Zamorska, B. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia–praktyka–przestrzeń rozwoju. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
Joyce, B., Calhoun, E., Hopkins, D. (1999). Przykłady modeli uczenia się i nauczania (tł. K. Kruszewski). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kemmis, S. (2010). Teoria krytyczna i uczestniczące badania w działaniu. W: H. Červinková. B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane (tł. K. Liszka) (s. 45-88). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Kędzierska, H. (2012). Kariery zawodowe nauczycieli. Konteksty – Wzory – Pola dyskursu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kozielecki, J. (1995). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Kwaśnica, R. (2007). Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji.
Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Langer, E. J. (1993). Problemy uświadamiania. Konsekwencje refleksyjności i bezrefleksyjności. W: T. Maruszewski (red.), Poznanie. Afekt. Zachowanie (s. 137-179). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Maciuszek, J. (2013). Automatyzmy i bezrefleksyjność w kontekście wpływu społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Maslow, A. (2009). Motywacja i osobowość (tł. J. Radzicki). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Perkowska-Klejman, (2014). Cztery poziomy refleksyjności studentów. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 17(2(66)), 69-78.
Pleskot-Makulska, K. (2007). Teoria uczenia się transformatywnego autorstwa Jack’a Mazirowa. Rocznik Andragogiczny, 81-97.
Sobol, E. (1997). Mały Słownik Języka Polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szyller, A. (2018). Bezrefleksyjna codzienność refleksyjnych uczniów, czyli polska edukacja wczesnoszkolna z podręcznikiem w tle. Problemy Wczesnej Edukacji, 40(1), 50-60.
Szymczak, J. (2015a). Model rozwijania refleksyjności u (przyszłych) nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej – założenia, istota, motywy nadawania mu wymiaru praktycznego. Problemy Wczesnej Edukacji, 28(1), 140-153.
Szymczak, J. (2015b). (Współ)bycie/(współ)stawanie się refleksyjnym nauczycielem i uczniem. Portfolio oraz feedback jako strategie działania ku refleksyjności. W: E. Filipiak (red.), Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce (s. 181-202). Bydgoszcz: Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio.
Szymczak, J. (2017a). Refleksja nauczycieli wczesnej edukacji dotycząca pracy z uczniami (w perspektywie badań rekonstrukcyjnych). Studium teoretyczno-metodologiczne. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Szymczak, J. (2017b). Typologia nauczycielskiej refleksji dotyczącej pracy z uczniami. Problemy Wczesnej Edukacji, 13(3(38)), 50-60.
Szymczak, J. (2017c). Co się dzieje w umysłach nauczycieli, kiedy myślą o pracy z uczniami. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 20(3(79)), 117-130.
Szymczak, J. (2018). AnAlySE jako narzędzie stymulujące rozwój refleksyjności i refleksji nauczyciela dotyczącej codzienności szkolnej. Problemy Wczesnej Edukacji, 42(3), 103-112.
Zybertowicz, A. (1995). Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologicznej wiedzy. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.