Blumer, H. (2007). Interakcjonizm symboliczny: perspektywa i metoda (Tłum. G. Woroniecka). Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Bruner, J. S. (2006). Kultura edukacji (Tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz). Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawnictw Prac Naukowych Universitas.
Dudzikowa, M., i Wawrzyniak-Beszterda, R. (red.) (2010). Doświadczeniaa szkolnee pierwszego rocznika reformy edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Filipiak, E. (2011). Z Wygotskim i Brunerem w tle. Słownik pojęć kluczowych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Filipiak, E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Filipiak, E., i Szymczak J. (2024). Obraz szkoły w opinii uczennic i uczniów szkoły podstawowej z Polski oraz Ukrainy – doniesienie z badań. Edukacja, (4), 48–56. http://doi.org/10.24131/3724.240404
Foucault, M. (2020). Nadzorować i karać. Narodziny więzienia (Tłum. T. Komendant). Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Goffman, E. (2008). Człowiek w teatrze życia codziennego (Tłum. H. Danter-Śpiewak, P Śpiewak). Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Goffman, E. (2012). Rytuał interakcyjny (Tłum. A. Szużycka). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Guba, E. G., i Lincoln, Y. S. (2009). Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności. W: N. K. Denzin i Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (Tłum. Monika Bobako) (T. 1, s. 281–313). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jurgiel-Aleksander, A. (2021). Rodzice o dobrej publicznej szkole dla swoich dzieci. Fenomenograficzna ilustracja. Problemy Wczesnej Edukacji, 53(2), 36–49. https://doi.org/10.26881/pwe.2021.53.03
Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kwaśnica, R. (2007). Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji TWP.
Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Michalak, R. (2020). Doświadczanie rzeczywistości szkolnej przez uczniów edukacji początkowej. Problemy Wczesnej Edukacji, 48(1), 30–39. https://doi.org/10.26881/pwe.2020.48.03
Nowak-Łojewska, A. (2021). Podążając śladem dziecięcego rozumienia świata społecznego. Uwagi na marginesie badań mozaikowych. Problemy Wczesnej Edukacji, 52(1), 64–81. https://doi.org/10.26881/pwe.2021.52.05
Prensky, M. (2001). Digital Natives. Digital Immigrants. https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Stemplewska-Żakowicz, K. (red.) (1998). Nowe spojrzenia na Test Niedokończonych Zdań J. B. Rottera. Interpretacja jakościowa. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Twenge, J. M. (2019). iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe – i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości – i co to oznacza dla nas wszystkich (Tłum. O. Dziedzic). Sopot: Smak Słowa.
Warzocha, A. (2020). Wychowanie do lektury 2.0. Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza.
Zwiernik, J. (2012). Podejście mozaikowe w badaniu doświadczania przez dzieci życia codziennego w instytucjach wczesnej opieki i edukacji. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(15), 159–176. https://doi.org/10.12775/PBE.2012.001