Data publikacji : 2024-12-30

Multimedia wsparciem dla katechezy – szanse i zagrożenia

Marian Zając



Abstrakt

Przeprowadzona w artykule analiza zmierza do jednoznacznego potwierdzenia, że multimedia muszą być wykorzystywane w katechezie. Wynika to z faktu, że we współczesnym procesie edukacyjnym nastąpiła modyfikacja sposobów nauczania, poprzez zastąpienie pasywnych relacji pomiędzy nauczycielem a uczącymi się nowym czynnikiem wzajemnego odziaływania. Dzięki temu katecheza może skutecznej realizować swoje wychowawcze zadania. Wyjaśnieniu tytułowej problematyki posłużyła metoda analizy oraz interpretacji wskazań zawartych w wybranych dokumentach Kościoła oraz publikacjach teologicznych na temat multimediów. Natomiast sformułowanie wniosków i postulatów zostało dokonane przy pomocy metody syntezy. Najważniejsze ustalenia to wskazanie, że przekazywanie treści katechetycznych oraz ewentualna formacja chrześcijańska musi dokonywać się w środowisku, w którym przebywają współcześni katechizowani, a ono jest multimedialne. Zbudowanie zdecydowanego poparcia dla katechizowania przy wykorzystaniu multimediów powinno polegać najpierw na przedstawieniu ich potencjału edukacyjnego, a następnie na przygotowaniu katechetów do posługiwania się instrumentarium multimedialnym. Wskazane w artykule propozycje wykorzystania multimediów w katechezie wydają się adekwatne do współczesnych przemian społeczno-kulturowych, zwłaszcza pogłębiającej się obojętności wobec katechezy. Problematyka będąca przedmiotem analiz jest oryginalna i w zamyśle autora ma stanowić głos w dyskusji nad tworzoną aktualnie koncepcją kulturowej katechezy w zsekularyzowanym polskim społeczeństwie.

Słowa kluczowe:

Multimedia, katecheza, katecheta, edukacja religijna



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Teologiczne · ISSN 2353-7272 | eISSN 2543-5973 · DOI: 10.18290/rt
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)