Data publikacji : 2024-12-19

Zdalna edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną: włączenie czy wykluczenie? Badanie empiryczne

Abstrakt

Celem artykułu jest porównanie rodzajów wsparcia edukacyjnego i rehabilitacyjnego w sytuacji konieczności organizacji tych procesów wyłącznie zdalnie, za pomocą sieci Internet, oferowanego osobom z głębszą niepełnosprawnością intelektualną przez systemy szkolne siedmiu państw: Polski, Hiszpanii, Portugalii, Bułgarii, Turcji, Rumuni, Belgii. Współczesne czasy, określane jako „postdigital”, skłaniają do postawienia pytania o poziom i rodzaje wsparcia edukacyjnego oferowanego przez systemy szkolne w różnych krajach Europy w szkołach specjalnych, gdy organizacja procesów edukacyjno-rehabilitacyjnych, dobór treści nauczania i wreszcie stosowane metody i środki w czasie pandemii COVID-19 uległy szybkiej zmianie. Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego (kwestionariusze ankiety) oraz z wykorzystaniem niektórych zasad postępowania w badaniach komparatystycznych. Badania zostały zrealizowane na próbie 642 nauczycieli pracujących w szkołach specjalnych z siedmiu różnych krajów.

Słowa kluczowe:

wykluczenie, inkluzja, wykluczenie cyfrowe, niepełnosprawność intelektualna



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)