Rozpatrując aksjosferę szkoły, można wyróżnić dwie przestrzenie aksjologiczne. Pierwszą są wartości występujące w środowisku społeczno-kulturowym, w którym szkoła funkcjonuje. Drugą przestrzeń stanowią wartości preferowane i urzeczywistniane w szkole i przez szkołę, które są uwarunkowane programowo, a więc zawarte w Podstawie programowej, programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły, treściach przedmiotów nauczania oraz w preferowanej i urzeczywistnianej hierarchii wartości przez podmioty szkoły. Można więc wyróżnić dwie kategorie aksjosfery funkcjonowania szkoły: zewnętrzną i wewnętrzną.
Struktury wartości w obydwu łączą się ze sobą i przenikają, stanowiąc czynnik rozwoju szkoły i jej podmiotów, pod jednym warunkiem – że nastąpi ich integracja z funkcjami szkoły: wychowawczą, dydaktyczną, opiekuńczą, kulturotwórczą.
Jednym z istotnych warunków realizacji powyższej strategii jest prowadzenie ilościowych i jakościowych badań empirycznych oraz badań w działaniu, badań rozwojowych.
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)