Artykuł stanowi podsumowanie badań podłużnych wykonywanych w latach 2013-2023 nad kształtowaniem umiejętności życiowych uczniów w edukacji wczesnoszkolnej wskutek wpływu innowacyjnego modelu pracy dydaktycznej – międzynarodowego modelu „Nauka – Sztuka – Edukacja”. Model ten powstał w latach 2012-2013, na bazie badań wykonanych w Słowenii, Słowacji, Ukrainie i Polsce. Pierwsze jego aplikacje praktyczne miały miejsce w roku 2013, jeszcze w trakcie prac nad modelem. Kolejne badania nad jego efektywnością autorka prowadziła w latach 2015-2018 metodą eksperymentu oraz po 4,5 roku po zakończeniu prowadzenia eksperymentu pedagogicznego w wybranych szkołach Polski południowej. Niniejszy artykuł jest opisem wyników badań dokonanych w roku 2023 w jednej ze szkół biorących udział w projekcie wdrożenia modelu do praktyki wczesnoszkolnej. Autorka dzieli się z Czytelnikiem wynikami badań i dokonuje porównania wyników badań z lat 2015-2018 oraz roku 2023 czyli zakończenia edukacji szkoły podstawowej u badanej grupy badawczej: grupy eksperymentalnej i kontrolnej, szukając ciągłości trwania ukształtowanych umiejętności życiowych (umiejętności interpersonalnych, budowania samoświadomości, podejmowania decyzji i radzenia sobie i kierowania stresem).
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)