Data publikacji : 2024-12-19

Dziecko w konflikcie z prawem – ewolucja praktyki opiekuńczej i regulacji formalnoprawnych oraz implikacje dla współczesnej resocjalizacji nieletnich

Abstrakt

Celem artykułu jest prezentacja problematyki dziecka w konflikcie z prawem w świetle ewolucji praktyki opiekuńczej i resocjalizacyjnej oraz analizy regulacji normatywnych w Polsce. Instytucjonalna ochrona dziecka pozostającego w konflikcie z prawem jest ukształtowana przez historyczny rozwój instytucji opiekuńczych i wychowawczych oraz wymiaru sprawiedliwości w sprawach nieletnich. Główny problem badawczy został sformułowany w postaci pytania o sposoby traktowania dziecka w konflikcie z prawem. Sposoby te są wyznaczone przez regulacje prawne i zdeterminowane przez historyczny kontekst zmian społeczno-kulturowych i politycznych na przestrzeni ponad dwóch stuleci. Zbadanie sposobu traktowania dziecka w konflikcie z prawem pozwala na postawienie pytania o współczesne podejście do nieletniego w Ustawie o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich z 2022 r., która w założeniach ma skutecznie chronić dziecko przed demoralizacją i popełnianiem czynów karalnych. W artykule przeanalizowano regulacje prawne oraz literaturę pedagogiczną i prawniczą, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru prawa nieletnich.

Słowa kluczowe:

dziecko, nieletni, ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, prawa dziecka, wymiar sprawiedliwości w sprawach nieletnich



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)