Data publikacji : 2024-01-22

Kompetencje społeczne a poczucie samotności młodych dorosłych

Abstrakt

Celem pracy było przedstawienie analizy związku poziomu kompetencji społecznych i poczucia samotności młodych dorosłych. Badaniami objęto 314 osób w przedziale wiekowym 18-33 lata. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego wykorzystując następujące narzędzia badawcze: Kwestionariusz Kompetencji Społecznych oraz Zrewidowaną Skalę R- UCLA. Wyniki badań wskazują na przeciętny poziom kompetencji społecznych badanych osób, gdzie łączny wynik surowy wyniósł 168,8 punktów na 240 możliwych, przy minimalnym rezultacie wynoszącym 60 punktów. Analizy pokazały, że w poszczególnych wymiarach kompetencji społecznych u zdecydowanej większości badanych wyniki plasowały się na poziomie przeciętnym. Średnia wyniku ogólnego w zakresie analiz dotyczących poczucia samotności młodych dorosłych wyniosła M=41 na 80 możliwych, przy minimalnym rezultacie wynoszącym 20 punktów. W poszczególnych aspektach poczucia samotności wyniki oscylowały na poziomie niskim i przeciętnym. Analizy badań ujawniły, że zachodzi zależność istotna statystycznie między poziomem kompetencji społecznych a poczuciem samotności badanych osób, co oznacza, że wyższemu poziomowi kompetencji społecznych sprzyja niższe poczucie samotności młodych dorosłych.

Słowa kluczowe:

poczucie samotności, kompetencje społeczne, młodzi dorośli



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)