Data publikacji : 2024-01-22

Bonusowe rodzicielstwo – zasoby, wyzwania i zagrożenia związane z rodzicielstwem przybranym w rodzinie patchworkowej

Abstrakt

Rodzicielstwo w ogóle jest procesem złożonym i wieloaspektowym, a w rodzinie patchworkowej obciążone jest dodatkowymi wyzwaniami i zagrożeniami. W niniejszym artykule rodziców przybranych będziemy określali jako rodziców bonusowych, używając terminu wprowadzonego przez Jaspera Juula. Miano bonusowego rodzica jest lepszym określeniem dla przybranej matki lub przybranego ojca, ponieważ oprócz wyzwań i zagrożeń związanych z tą rolą ukazuje zasoby, jakimi dysponują przybrani rodzice. Artykuł koncentruje się na przedstawieniu, jak rodzice przybrani – bonusowi, biorący udział w naszym projekcie badawczym, konstruowali i interpretowali swoją rolę rodzicielską. Badanie było przeprowadzone w strategii badań jakościowych w paradygmacie interpretatywnym, z wykorzystaniem metody indywidualnych przypadków. Na podstawie analizy wywiadów wyodrębnione zostały cztery główne kategorie odnoszące się do rodzicielstwa z perspektywy bonusowych rodziców: (a) wchodzenie w rolę bonusowego rodzica – wyobrażenia a rzeczywistość; (b) złożoność struktury rodziny zrekonstruowanej w kontekście pełnionych ról rodzicielskich; (c) wychowanie w kontekście skomplikowanego systemu relacji rodzice–dzieci moje, twoje, nasze; (d)organizacja życia codziennego i spędzanie czasu wolnego. Wyniki badań pokazują, że z jednej strony badani bonusowi rodzice stają przed szczególnymi wyzwaniami, ale z drugiej – dysponują różnego rodzaju dużymi zasobami interpersonalnymi, wiedzą, doświadczeniem, siecią wsparcia społecznego, dzięki którym byli w stanie stworzyć silne i szczęśliwe rodziny patchworkowe.

Słowa kluczowe:

rodzina patchworkowa, rodzina zrekonstruowana, rodzicielstwo, rodzic biologiczny, rodzic przybrany, bonusowy rodzic



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)