Data publikacji : 2024-01-22

Współczesne rodzicielstwo w perspektywie pedagogiki

Abstrakt

Artykuł ma charakter analityczny, został napisany na podstawie literatury naukowej, głównie pedagogicznej. Jego celem jest przedstawienie współczesnego rodzicielstwa w ujęciu pedagogiki rozumianej jako proces wychowania i socjalizacji dziecka. Wyjaśniono pojęcie rodzicielstwa, wyróżniono i krótko przedstawiono jego rodzaje oraz atrybuty. Ponadto scharakteryzowano czynniki makro- i mikrospołeczne wpływające na wypełnianie przez rodziców swoich ról rodzicielskich (macierzyńskich i ojcowskich), wskazując na ich wzajemną zależność. W artykule znajdują się też rozważania dotyczące rodzicielstwa rozpatrywanego jako proces wspólnego rozwoju rodziców i dzieci (obustronność oddziaływań). Zwrócono także uwagę na zaspokajanie potrzeb dzieci, ich rozwój, integralne wychowanie, tj. realizację przez rodziców funkcji opiekuńczo-‑wychowawczej i socjalizacyjnej, które stanowią w pedagogice przedmiot zainteresowań poddawany wieloaspektowym analizom.

Słowa kluczowe:

rodzicielstwo, czynniki kształtujące rolę macierzyńską i ojcowską, wychowanie dziecka



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)