Data publikacji : 2024-12-19

Biała laska jako element społecznego wizerunku osób z niepełnosprawnością wzroku

Abstrakt

Biała laska to tradycyjne narzędzie wspierające lokomocję osób z niepełnosprawnością wzroku, a zarazem utrwalony w świadomości społecznej symbol niewidzenia. Celem artykułu jest przedstawienie różnorodnych doświadczeń osób z niepełnosprawnością wzroku w zakresie stosowania białej laski, w tym społeczno-kulturowych uwarunkowań negatywnych postaw wobec tego narzędzia jako elementu publicznego wizerunku. Zaobserwowano znaczne zróżnicowanie postaw osób niewidomych i słabowidzących wobec korzystania z białej laski. Dla niektórych badanych biała laska jest stałym elementem codziennego wizerunku, poprzez który publicznie zaznaczają swoje kompetencje w zakresie samodzielnego i bezpiecznego poruszania się. Biegłe posługiwanie się laską jest dla nich doświadczeniem wyzwalającym z ograniczeń uszkodzonego ciała. Estetyczne walory białej laski są szczególnie ważne dla kobiet z dysfunkcją wzroku, dla których ta pomoc jest – obok ubrania, fryzury, makijażu – jednym z istotnych elementów autoprezentacji. Dla innych badanych, w tym zwłaszcza osób słabowidzących i tracących wzrok, biała laska jest widocznym znakiem uszkodzenia ciała. Doświadczają oni wewnętrznego konfliktu między potrzebą używania laski w celu zapewnienia sobie bezpieczeństwa i niezależności a obawą przed napiętnowaniem społecznym. Wskazane jest prowadzenie interdyscyplinarnych badań dotyczących społeczno-kulturowych aspektów lokomocji z wykorzystaniem białej laski.

Słowa kluczowe:

niewidzenie, niepełnosprawność wzroku, biała laska, piętno, ciało



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)