Data publikacji : 2024-12-19

Psychopedagogiczne aspekty metody analizy więzi prenatalnej

Abstrakt

W niniejszym artykule zaprezentowano metodę analizy więzi prenatalnej opracowaną w latach dziewięćdziesiątych XX wieku przez węgierskich psychoanalityków: Jenő Raffai’a oraz György Hidas’a. Metoda jest krótkoterminową interwencją psychoanalityczną, której celem jest rozwój relacji między rodzicami a dzieckiem prenatalnym oraz przygotowanie rodziców i dziecka do porodu w wymiarze psychologicznym. W artykule omówiono genezę powstania metody oraz  psychoanalityczną i psychopedagogiczną perspektywę zagadnień takich jak: proces analizy prenatalnej,  więź prenatalna, analiza czynników stresogennych w przebiegu ciąży, komunikacja analityczna, uczucia i emocje w przebiegu ciąży, reprezentacje mentalne macierzyństwa i ojcostwa oraz reprezentacje mentalne dziecka. W podsumowaniu ukazano aspekty metody analizy więzi prenatalnej, które zadaniem autora są istotne dla dyskursu psychopedagogicznego.

Słowa kluczowe:

analiza prenatalna, więź prenatalna, psychoanaliza, psychopedagogika, profilaktyka prenatalna, macierzyństwo, ojcostwo, reprezentacje mentalne, komunikacja prenatalna



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)