Data publikacji : 2024-04-17

Afordancje oferowane przez ryzykowną zabawę dzieci w dwóch przedszkolach: tradycyjnym i leśnym

Abstrakt

Celem artykułu jest jakościowe zbadanie afordancji związanych z zabawą dzieci w dwóch różnych przedszkolach w Polsce, w oparciu o teorię afordancji Gibsona (1979) i pogłębione opracowania tej teorii (Heft, 1988; Kyttä, 2002, 2004). Obserwacje ryzykownych zabaw przeprowadzono w tradycyjnej placówce, gdzie dzieci bawiły się na tradycyjnym placu zabaw, oraz na placu zabaw w placówce leśnej, gdzie dzieci bawiły się na łonie natury, na leśnym placu zabaw (Bubble, 2002; Lee, 1999). Metody badawcze obejmowały obserwację, częściowo ustrukturyzowane wywiady z dziećmi, wywiady z personelem oraz metody wizualne (nagrania wideo za pomocą mini rejestratorów osobistych KB 176 przymocowanych do odzieży dzieci w przedszkolu leśnym i tradycyjnym). Uzyskane dane demonstrują afordancje  oferowane przez ryzykowną zabawę, a także jej ograniczenia. Stwierdziłam, że badane tereny zabaw (przedszkole tradycyjne i leśne) pozwalają dzieciom zaangażować się w działania ryzykowne, a zakres przyzwolenia pracowników na swobodne poruszanie się dzieci jest ważnym czynnikiem w realizacji tych afordancji. Uznałam, że różnice w jakości i cechach obu środowisk mają istotne implikacje dla afordancji wynikających z ryzykownej zabawy. Naturalny plac zabaw w ośrodku leśnym wiąże się ze znacznie wyższym ryzykiem dla bawiących się tam dzieci.

Słowa kluczowe:

afordancje, dzieci, ryzykowna zabawa, leśne przedszkole i tradycyjne przedszkole, środowisko zabawy



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)