Data publikacji : 2024-12-19

Dziecko z zaburzeniami przetwarzania słuchowego w ujęciu interdyscyplinarnym – studium przypadku

Joanna Rostkowska

https://orcid.org/0000-0002-4822-755X

Joanna Kobosko



Abstrakt

Zaburzenia przetwarzania słuchowego (auditory processing disorder, APD) utrudniają nabywanie systemu językowego oraz pośrednio wpływają na całościowe funkcjonowanie dziecka i rodziny. Dlatego APD jest problemem interdyscyplinarnym, którego rozwiązania powinien szukać zespół specjalistów/terapeutów złożony z logopedy, pedagoga i psychologa. Celem studium przypadku jest prześledzenie procesu diagnostycznego dziewięcioletniego chłopca z objawami zaburzeń przetwarzania słuchowego, ryzykiem dysleksji i z trudnościami szkolnymi oraz jego środowiska rodzinnego (matki). U dziecka wykonano podstawową diagnostykę audiologiczną (w tym ocenę audiometryczną słuchu), testy wyższych funkcji słuchowych (Dichotic Digit Test, Frequency Pattern Test, Duration Pattern Test), przeprowadzono ocenę logopedyczną (całościowe badanie logopedyczne), pedagogiczną (Skala Oceny Przetwarzania Słuchowego u Dzieci, Skala ryzyka dysleksji) i psychologiczną (Kwestionariusz Mocnych Stron i Trudności). U matki wykorzystano kwestionariusze służące do oceny jej psychologicznego funkcjonowania: poczucia stresu ogólnego (Skala Odczuwanego Stresu); stanu wypalenia rodzicielskiego (Kwestionariusz Wypalenia Rodzicielskiego), relacji rodzinnych (Skale Oceny Rodziny). Przeprowadzona diagnoza wskazała potrzebę rozpoczęcia treningu słuchowego, ćwiczeń kompensacyjno-wyrównawczych oraz treningu kompetencji społecznych u chłopca. Natomiast u matki chłopca wskazana jest pogłębiona diagnoza psychologiczna celem zaproponowania odpowiedniej formy interwencji psychologicznej.

Słowa kluczowe:

zaburzenia przetwarzania słuchowego, rozwój mowy i artykulacji, rozwój emocjonalno-społeczny, ryzyko dysleksji, psychologiczne funkcjonowanie matki, trening słuchowy, interwencja psychologiczna



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)