Data publikacji : 2025-03-26

Zaufanie jako wartość w wychowaniu i edukacji

Abstrakt

Celem artykułu jest wskazanie na potrzebę budowania zaufania jako fundamentalnej wartości w procesie wychowania i edukacji. Zaufanie ma charakter relacyjny, ponieważ dotyczy wzajemności osób: ucznia i nauczyciela/wychowawcy, daje podstawy do tworzenia dobrej komunikacji interpersonalnej, wartościowych więzi, efektywnego współdziałania. Należy wskazać na istotną zależność między zaufaniem do nauczyciela a efektywnością procesu nauczania i umiejętnościami uczniów. Budowanie i wzmacnianie zaufania ma złożony przebieg, który dokonuje się podczas interakcji wychowawczych i różnych aktywności ucznia, zarówno tych edukacyjnych w szkole, jak i tych pozalekcyjnych. Doświadczenie spotkania nauczyciela, jako osoby znaczącej, jest bardzo istotne w procesie budowania zaufania w kontekście współczesnego kryzysu wychowania oraz potrzeby definiowania zawodowej tożsamości nauczyciela, wychowawcy czy też potrzeby odkrywania i upowszechniania ponadczasowych ideałów i wzorów osobowych, które realizowały wartości w swoim życiu.

Słowa kluczowe:

zaufanie, wartości, relacyjność, obecność wychowawcza



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Pedagogiczne · ISSN 2080-850X | eISSN 2544-5243 · DOI: 10.18290/rped
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)