Andrukowicz, W. (2020). Komplementarny pluralizm metodologiczny. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Combs, P. H. (1976). Nonformal Education: Myths, Realities, and Opportunities. Comparative Education Review, 20(3), 281-293.
Chałas, K. (2009). Wychowanie ku wartościom: T. 1. Elementy teorii i praktyki. Godność, wolność odpowiedzialność, tolerancja. Lublin–Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Chałas, K. (2011). Moc wychowawcza przypadkowych zdarzeń w świetle introcepcji wartości. Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Chałas, K. (2016). Cierpienie dzieci i młodzieży – aspekty aksjologiczne i dydaktyczne. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Chałas, K., Łobacz, M. (2020). Przymioty osoby ludzkiej edukacja aksjologiczna i wychowanie ku wartościom. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. (red.) (2009). Metody badań jakościowych. (T. 1-2). Tłum. K. Podemski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hajduk, Z. (2012). Nauka a wartości. Aksjologia nauki. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Kaku, M. (2000). Wizje, czyli jak nauka zmieni świat. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka.
Komeński, J. A. (1973). Pampaedia. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Krasnodębski, Z. (2009). Upadek idei postępu. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Kubinowski, D., Nowak, M. (red.) (2006). Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kubinowski, D., Nowak, M. (red.) (2013). Idiomatyczność, synergia, emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Wydawnictwo Makbet.
Miles, M. B., Huberman, A. M. (2000). Analiza danych jakościowych. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
Ostrowska, U. (2015). W labiryncie wolności i odpowiedzialności za słowo. Paedagogia Christiana, 2/36, 11-26.
Ostrowska, U. (2017). Aksjologia pedagogiczna − subdyscyplina naukowa pedagogiki (in statu nascendi). Roczniki Pedagogiczne, 9(2), 11-30. https://www.doi.org/10.18290/rped.2017.9.2-2
Ostrowska, U. (2020). Doświadczanie conditio humana przez człowieka współczesnego. W trosce o człowieczeństwo z perspektywy aksjologicznej. Gorzów Wielkopolski: Akademia im. Jakuba z Paradyża.
Ostrowska, U. (2021). Antropologia i pedagogika w kręgu wiedzy nauk o człowieku. Problemy i wyzwania. Paedagogia Christiana, 1/47, s. 141-164.
Rynio, A. (2019). Wychowanie do odpowiedzialności. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Siverman, D. (2009). Prowadzenie badań jakościowych. Tłum. J. Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Silverman, D. (2012). Interpretacja danych jakościowych. Tłum. M. Głowacka-Grajper. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Śliwerski, B. (red.) (2007). Pedagogika alternatywna: postulaty, projekty i kontynuacje: T. 2. Innowacje edukacyjne i reformy pedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Śliwerski, B. (2008). Edukacja autorska. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Śliwerski, B., Rozmus, A. (red.) (2018). Alternatywy w edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Toffler, A. (1986). Trzecia fala. Tłum. W. Osiatyński. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Żywczok, A. (2011). Ku afirmacji życia. Pedagogiczne podstawy pomyślnej egzystencji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.