Ahmadi, B., Sabery, M., Adib-Hajbaghery, M. (2021). Burnout in the primary caregivers ofchildren with chronic conditions and its related factors. Journal of Client-Centered Nursing Care, 7(2), 139-148. http://dx.doi.org/10.32598/JCCNC.7.2.360.1
Bakker, A. B., Demerouti, E. (2007). The Job Demands-Resources model: state of the art. Journal of Managerial. Psychology, 22(3), 309-328. https://doi.org/10.1108/02683940710733115
Bojanowska, A., Urbańska, B. (2021). Individual values and well‐being: The moderating role of personality traits. International Journal of Psychology, 56(5), 698-709. https://doi.org/ 10.1002/ijop.12751
Goldberg, L. R. (1990). An alternative description of personality: The Big-Five factor structure. Journal of Personality and Social Psychology, 59(6), 1216-1229. https://doi.org/10.1037/ 0022-3514.59.6.1216
Kobosko, J. (2011). Pomoc psychologiczna słyszącym rodzicom a efektywność rehabilitacji dziecka głuchego. Otorynolaryngologia – Przegląd Kliniczny, 10, 8-14.
Kobosko, J. (2015). Rodzicielstwo dziecka głuchego – perspektywa psychologiczna. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka (s. 412-427). Gdańsk: Harmonia Universalis.
Kobosko, J., Ganc, M. (2021). Jakość życia rodzin z małym dzieckiem głuchym w obszarze otrzymywanego wsparcia i relacji społecznych z perspektywy matek (FQOLS-2006). Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 52(2), 75-97. http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0015.0626
Kobosko, J., Ganc, M., Paluch, P., Jędrzejczak, W. W., Geremek-Samsonowicz, A., Skarżyński, H. (2020). Jakość życia rodzin z małym dzieckiem głuchym. Nowa Audiofonologia, 9(1), 19-32. http://dx.doi.org/10.17431/9.1.2
Kobosko, J., Ganc, M., Paluch, P., Jedrzejczak, W. W., Fludra, M., Skarzynski, H. (2021a). Developmental outcomes of young deaf children and the self-perceived parental role of their hearing mothers. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 141, 110517. https://doi.org/10.1016/j.ijporl.2020.110517
Kobosko, J., Geremek-Samsonowicz, A., Skarżyński, H. (2014). Problemy zdrowia psychicznego matek i ojców dzieci głuchych z implantem ślimakowym. Otolaryngologia Polska, 68(3), 135-142. https://doi.org/10.1016/j.otpol.2013.05.005
Kobosko, J., Sekułowicz, M., Śliwa, L., Rostkowska, J., Jedrzejczak, W. W., Skarzynski, H. (2021b). Psychological correlates of parental burnout in hearing mothers of deaf children: personality, satisfaction with life, and posttraumatic growth. International Journal of Special Education, 36(1), 89-98. https://doi.org/10.52291/ijse.2021.36.9
Koncewicz, D., Krajewska-Kułak, E., Kowalczuk, K. (2021). Wybrane aspekty funkcjonowania rodzin dzieci z uszkodzonym słuchem. Białystok: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
Kossewska, J., Wojciechowska, A. (2018). Wypalenie sił a perspektywa temporalna u rodziców dzieci z ASD. Psychologia Wychowawcza, 54(12), 183-202. http://dx.doi.org/10.5604/ 01.3001.0011.7871
Makowiecka, K. (2020). Niepełnosprawność czy bariera językowa? Postawy słyszących rodziców dzieci niesłyszących wobec głuchoty. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 47(1), 71-96. http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0014.0696
McCrae, R. R., Costa, P. T., Jr. (2008). The five-factor theory of personality. W: O. P. John, R. W. Robins, L. A. Pervin (red.), Handbook of personality: Theory and research (s. 159-180). New York: Guilford Press.
Mikolajczak, M., Aunola, K., Sorkkila, M., Roskam, I. (2022). 15 years of parental burnout research: systematic review and agenda. Current Directions in Psychological Science 32(4), 276-283. http://dx.doi.org/10.1177/09637214221142777
Mikolajczak, M., Raes, M.-E., Avalosse, H., Roskam, I. (2018). Exhausted parents: sociodemographic, child-related, parent-related, parenting and family-functioning correlates of parental burnout. Journal of Child and Family Studies, 27(2), 602-614. https://www.doi.org/ 10.1007/s10826-017-0892-4
Mikolajczak, M., Roskam, I. (2018). A theoretical and clinical framework for parental burnout: the balance between risks and resources (BR2). Frontiers in Psychology, 9, artykuł 886. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00886
Mikolajczak, M., Roskam, I. (2020). Parental burnout: Moving the focus from children to parents. New Directions for Child and Adolescent Development, 174, 7-13. https://doi.org/10.1002/cad.20376.
Namysłowska, I. (2000). Terapia rodzin. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Pągowska, M. (2014). Trudne rodzicielstwo – socjodemograficzne i podmiotowe determinanty zespołu wypalenia sił u rodziców dzieci z autyzmem. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 23(1), 17-44. http://dx.doi.org/10.5604/17345537.1116706
Roskam, I., Mikolajczak, M. (2021). The slippery slope of parental exhaustion: a process model of parental burnout. Journal of Applied Developmental Psychology, 77, 101354. https://doi.org/ 10.1016/j.appdev.2021.101354
Roskam, I., Raes, M.-E., Mikolajczak, M. (2017). Exhausted parents: development and preliminary validation of the parental burnout inventory. Frontiers in Psychology, 8, artykuł 163. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00163
Roskam, I., Aguiar, J., Akgun, E., Arikan, G., Artavia, M., Avalosse, H., Aunola, K., Bader, M., Bahati, C., Barham, E. J., Besson, E., Beyers, W., Boujut, E., Brianda, M. E., Brytek-Matera, A., Carbonneau, N., César, F., Chen, B.-B., Dorard, G., dos Santos Elias, L. C., Dunsmuir, S., Egorova, N., Favez, N., Fontaine, A.-M., Foran, H., Fricke, J., Furutani, K., Gallée, L., Gannagé, M., Gaspar, M., Godbout, L., Goldenberg, A., Gross, J. J., Gurza, M. A., Hall, R., Hashmi, M. A., Hatta, O., Helmy, M., Hoang, T. V., Huynh, M. T., Kaneza, E., Kawamoto, T., Knezevic, G., Kpassagou, B. L., Lazarevic, L. B., Le Vigouroux, S., Lebert-Charron, A., Leme, V., Lin, G.-X., MacCann, C., Manrique-Millones, D., Matias, M., Miranda-Orrego, M. I., Miscioscia, M., MorgadesBamba, C., Mousavi, S. F., Moutassem-Mimouni, B., Muntean, A., Murphy, H., Ndayizigiye, A., Tenkue, J. N., Olderbak, S., Ornawka, S., Osman, F., Oyarce-Cadiz, D., Pérez-Díaz, P. A., Petrides, K. V., Pineda-Marin, C., Prandstetter, K., Prikhidko, A., Ricci, R. T., Salinas-Quiroz, F., Sánchez-Rodríguez, R., Sarrionandia, A., Scola, C., Sezibera, V., Silva, P., Simonelli, A., Soenens, B., Sorbring, E., Sorkkila, M., Schrooyen, C., Stănculescu, E., Starchenkova, E., Szczygiel, D., Tapia, J., Tri, T. M. T., Tremblay, M., Ustundag-Budak, A. M., Pacheco, M. V., van Bakel, H., Verhofstadt, L., Wendland, J., Yotanyamaneewong, S., Mikolajczak, M. (2021). Parental burnout around the globe: a 42-country study. Affective Science, 2(1), 58-79. https://doi.org/10.1007/s42761-020-00028-4
Sarant, J., Garrard, P. (2014). Parenting stress in parents of children with cochlear implants: Relationships among parent stress, child language, and unilateral versus bilateral implants. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 19(1), 85-106. https://doi.org/10.1093/deafed/ent032
Sekułowicz, M. (2013). Wypalanie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Sekułowicz, M., Kwiatkowski, P. (2013). Wypalanie się sił u rodziców dzieci z niepełnosprawnością – konstrukcja nowego narzędzia badawczego. Studia Edukacyjne, 25, 29-50.
Sekułowicz, M., Boroń-Krupińska, K., Kwiatkowski, P., Latawiec, B. M. (2019). Sense of coherence, resilience and coping as correlates of burnout of parents of children with disabilities: the new burnout screening instrument. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 36, 254-268. http://dx.doi.org/10.4467/25439561.NP.19.058.12301
Sekułowicz, M., Kwiatkowski, P., Manor-Binyamini, I., Boroń-Krupińska, K., Cieślik, B. (2022). The Effect of personality, disability, and family functioning on burnout among mothers of children with autism: a path analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(3), 1187. https://doi.org/10.3390/ijerph19031187
Sharma, S. D., Cushing, S. L., Papsin, B. C., Gordon, K. A. (2020). Hearing and speech benefits of cochlear implantation in children: a review of the literature. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 133, 109984. https://doi.org/10.1016/j.ijporl.2020.109984
Sullivan, R. Ch., Ward, D., Faragoh, E., Hagamen, M. B., Foster, R. E., Vigna, G. W. (1979). The burn-out syndrome. Journal of Autism and Developmental Disorders, 9(1), 111-126. https://doi.org/10.1007/bf01531298
Szczygieł, D., Sekulowicz, M., Kwiatkowski, P., Roskam, I., Mikolajczak, M. (2020). Validation of the Polish version of the Parental Burnout Assessment (PBA). New Directions for Child and Adolescent Development, 174, 137-158. https://doi.org/10.1002/cad.20385
Topolewska, E., Skimina, E., Strus, W., Cieciuch, J., Rowiński, T. (2014). Krótki kwestionariusz do pomiaru Wielkiej Piątki IPIP-BFM-20. Roczniki Psychologiczne, 17(2), 367–384.
Turgeon, J., Milot, T., St‐Laurent, D., Dubois‐Comtois, K. (2022). Hostile‐helpless states of mind: A scoping review of risk factors, correlates, and consequences. Infant Mental Health Journal, 43(4), 597-623. http://doi.org/10.1002/imhj.21994
Venkatesan, S., Varghese, R. (2013). A comparative study of maternal burnout in autism and hearing impairment. International Journal of Psychology and Psychiatry, 1, 101-108. http://dx.doi.org/10.5958/j.2320-6233.1.2.016
Vigouroux, S. L., Scola, C. (2018). Differences in parental burnout: Influence of demographic factors and personality of parents and children. Frontiers in Psychology, 9, 887. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00887
Vigouroux, S. L., Scola, C., Raes, M.-E., Mikolajczak, M., Roskam, I. (2017). The Big Five personality traits and parental burnout: protective and risk factors. Personality and Individual Differences, 119, 216-219. http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2017.07.023
Zalewska, M. (1998). Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju tożsamości dziecka głuchego i dziecka z opóźnionym rozwojem mowy. Warszawa: Jacek Santorski i CO Wydawnictwo.
Zalewska, M. (2001). Mam dziecko głuche. W: J. Kobosko (red.), Bliżej życia. Materiały dla rodziców dzieci i młodzieży z wadą słuchu (s. 15-20). Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek–Człowiekowi”.