Barnes, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. Tłum. P. Morawski. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
Bishop, G. D. (2000). Psychologia zdrowia. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
Bobińska, K., Gałęcki, P. (2012). Rys historyczny, terminologia, definicja, nozologia, kryteria rozpoznawania niepełnosprawności intelektualnej. W: K. Bobińska, T. Pietras, P. Gałęcki (red.), Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia (s. 21-40). Wrocław: Wydawnictwo Continuo.
Borowska-Beszta, B. (2012). Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Bronfenbrenner, U. (2005). Making Human Beings Human: Bioecological Perspectives on Human Development. Thousand Oaks, CA: Sage.
Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Chrzanowska, I. (2016). Opinie nauczycieli szkół specjalnych na temat edukacji włączającej – uczeń z SEP w szkole włączającej. Studia Edukacyjne, 41, 55-74.
Chrzanowska, I. (2019). Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ćwirynkało, K., Żyta, A. (2015). Przekonania nauczycieli na temat edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Raport z badań. Szkoła Specjalna, 76(4), 245-259.
Deklaracja z Salamanki, UNESCO (1994). Wytyczne dla działań w zakresie Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych. Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Dołęga, Z. (2000). Wsparcie społeczne jako społeczny kontekst rozwoju w okresie dorastania. Prace Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. Psychologia, 8, 25-32.
Domagała-Zyśk, E. (2004). Definicja niepełnosprawności intelektualnej formą społecznego wsparcia. Nasze Forum – Kwartalnik Pedagogiczno – Terapeutyczny, 3-4(15-16), 37-42.
Domagała-Zyśk, E. (2014). Starsze osoby z niepełnosprawnością intelektualną – specyficzne potrzeby i współczesne rozwiązania. W: M. Czechowska-Bieluga, A. Kanios (red.), Współczesne oblicza pomocy społecznej i pracy socjalnej (s. 109-120). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Domagała-Zyśk, E. (2015). Projektowanie uniwersalne w edukacji osób z wadą słuchu. W: M. Nowak, E. Stoch, B. Borowska (red.), Z problematyki teatrologii i pedagogiki (s. 553-568). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Domagała-Zyśk, E. (2018). Integral development of students with special educational needs in inclusive education from a personalistic perspective. Pedagogia Christiana, 42(2), 181-194.
Domagała-Zyśk, E., Knopik T., Oszwa U. (2018). Znaczenie diagnozy funkcjonalnej w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Roczniki Pedagogiczne, 10(3), 75-88.
Domagała-Zyśk, E., Mariańczyk, K., Chrzanowska, I., Czarnocka, M., Jachimczak, B., Olempska-Wysocka, M., Otrębski, W., Papuda-Dolińska, B., Pawlak, K., Podgórska-Jachnik, D. (2022). Szkolna Ocena Funkcjonalna: Przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Edukacja włączająca – Nauka, Rozwój, Przyszłość (2022). Dodatek specjalny do „Rzeczpospolitej” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz budżetu państwa. https://edukacjawzasiegureki.pl/ wp-content/uploads/2022/06/EW_Dodatek_Rzeczpospolita_31.05.pdf (dostęp: 22.06.2023).
Edukacja włączająca: nowa jakość w rozwoju polskiego systemu edukacji. Wdrażanie – bariery – efekt” (2022). Debata zorganizowana przez MEiN wraz z redakcją Rzeczpospolitej https://www.youtube.com/watch?v=CLrE7kyd9LQ&t=20s (dostęp: 22.06.2023).
Europejska Agencja ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej, (2014). Pięć kluczowych przesłań dla edukacji włączającej. Od teorii do praktyki. https://www.european-agency.org/ sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_PL.pdf (dostęp: 18.05.2022).
Europejska Agencja ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej, (2017). Włączająca wczesna edukacja. Nowe spostrzeżenia i narzędzia. Końcowy raport podsumowujący. https://www.european-agency.org/sites/default/files/iece-summary-pl_0.pdf (dostęp: 18.05.2022).
Gajdzica, Z. (2011). Opinie nauczycieli szkół ogólnodostępnych na temat edukacji włączającej uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym w kontekście toczącej się reformy kształcenia specjalnego. W: Z. Gajdzica (red.), Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej (s. 56-79). Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.
Gajdzica, Z. (2020). Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gajdzica, Z. (2022). Koncepcje i modele edukacji włączającej. Webinarium „Inkluzja w edukacji”. Koszalin: Politechnika Koszalińska.
Gajdzica, Z., Skotnicka, B., Pawlik, S., Bełza-Gajdzica, M., Trojanowska, M., Prysak, D., Mrózek, S. (2021). Analiza praktyki szkolnej i charakterystyka szkoły efektywnie realizującej edukację włączającą w praktyce – raport z badań. Warszawa: MEiN.
Garbat, M. (2015). Historia niepełnosprawności. Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych i wsparcia osób z niepełnosprawnością. Gdynia: Novae Res.
Guscia, R., Harries, J., Kirby, N., Nettelbeck, T., Taplin, J. (2006). Construct and criterion validities of the Service Need Assessment Profile (SNAP): A measure of support for people with disabilities. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 31(3), 148-155.
Gustavsson, A., Zakrzewska-Manterys, E. (1997). Wprowadzenie: społeczny kontekst upośledzenia. W: A. Gustavsson, E. Zakrzewska-Manterys (red.), Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Janiszewska-Nieścioruk, Z. (2022). Problematyczność inkluzji edukacyjnej uczniów z niepełnosprawnościami w Polsce. Ubóstwo jako utrudnienie dla inkluzji. Webinarium „Inkluzja w edukacji”. Koszalin: Politechnika Koszalińska.
Jaworowska-Obłój, Z., Skuza, B. (1986). Pojęcie wsparcia społecznego i jego funkcje w badaniach naukowych. Przegląd Psychologiczny, 29(3), 733-745.
Kazanowski, Z. (2015). Społeczny wymiar współczesnej koncepcji niepełnosprawności intelektualnej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J – Paedagogia-Psychologia, 28(1), 33-43.
Kiełb, A. (2022). Rola nauczyciela w kształceniu grup zróżnicowanych. Webinarium „Inkluzja w edukacji”. Koszalin: Politechnika Koszalińska.
Kirejczyk, J. (1981). Upośledzenie umysłowe – pedagogika. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kirenko, J., Parchomiuk, M. (2006). Edukacja i rehabilitacja osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin: Wydawnictwo Akademickie WSSP.
Knopik, T., Papuda-Dolińska, B., Wiejak K., Krasowicz-Kupis, G. (2021). Projektowanie uniwersalne jako perspektywa metodyczna edukacji włączającej. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 42, 53-69.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483.
Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. Dz.U. 1991 nr 120 poz. 526.
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r., Warszawa, dnia 25 października 2012. Dz.U. 2012 poz. 1169.
Kopeć, D. (2012). Zapobieganie niepełnosprawności intelektualnej w świetle rozważań Amerykańskiego Stowarzyszenia Niepełnosprawności Intelektualnej i Rozwojowej (AAIDD). Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 2, 61-74.
Kornas-Biela, D., Domagała-Zyśk, E., Smołka, E. (2016). Preventing social exclusion of people with disabilities and their families. Rozprawy Społeczne, 10(1), 7-15.
Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Leśniewska, K., Puchała, E. (2020). Organizacja procesu wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=6803 (dostęp: 18.05.2022).
Luckasson, R., Borthwick-Duffy, S., Buntinx, W. H. E., Coulter, D. L., Craig, E. M. (P.), Reeve, A., Schalock, R. L., Snell, M. E., Spitalnik, D. M., Spreat, S., Tassé, M. J. (2002). Mental retardation: Definition, Classification, and Systems of Supports. Washington: American Association on Mental Retardaion.
Łaska, B. (2019). Prawo oświatowe a edukacja włączająca. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Ministerstwo Edukacji i Nauki (2020), Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno- organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się. Warszawa.
Mroczek, M. (2021). Raport statystyczny. Edukacja włączająca w Polsce. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Najwyższa Izba Kontroli (2021). Indywidualizacja kształcenia po wprowadzeniu zmian w przepisach oświatowych. Informacja o wynikach kontroli, LKI.430.001.2020. Warszawa.
Najwyższa Izba Kontroli (2022). Finansowanie zadań oświatowych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Informacja o wynikach kontroli, KAP.430.001.2022. Warszawa.
Nowak, A. (2020). Edukacja włączająca w opiniach i ocenach nauczycieli – doniesienia z badań. Studia Pedagogiczne, 35(1), 169-181.
Nowakowski, M. (2004). Pojęcie wsparcia społecznego i problemy jego pomiaru ze szczególnym uwzględnieniem populacji seniorów. W: J. Kowaleski, P. Szukalski (red.), Nasze starzejące się społeczeństwo. Nadzieje i zagrożenia (s. 292-300). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Otrębski, W., Konefał, K., Mariańczyk, K., Kulik, M. M. (2011). Wspieranie rodziny z niepełnosprawnym dzieckiem wyzwaniem dla pracy socjalnej. Badania rodzin z niepełnosprawnymi dziećmi w województwie lubelskim. Lublin: Europerspektywa Beata Romejko.
Otrębski, W., Mariańczyk, K., Amilkiewicz-Marek, A., Bieńkowska, K. I., Domagała-Zyśk, E., Kostrubiec-Wojtachnio, B., Papuda-Dolińska, B., Pisula, E. (2022). Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Parafiniuk, T. (2015), Kwalifikacje i kompetencje nauczycieli w zakresie diagnozowania i organizowania pracy edukacyjno-terapeutycznej z dzieckiem niepełnosprawnym. W: J. Skibska, J. Wojciechowska (red.), Doświadczenie zmian w teorii i praktyce pedagogicznej (s. 273-284). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Parafiniuk, T. (2020). Wsparcie dorosłych osób z głębszym stopniem niepełnosprawności intelektualnej w perspektywie koncepcji Roberta Schalocka i współpracowników [niepublikowana praca doktorska]. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
Salvador-Carulla, L., Bertelli, M. (2008). „Mental Retardation” or „Intellectual Disabiliti”: Time for a conceptual change. Psychopathology, 41(1), 10-16. https://doi.org/10.1159/000109950.
Schalock, R. L., Borthwick-Duffy, S. A., Bradley, V. J., Buntinx, W. H. E., Coulter, D. L., Craig, E. M., Gomez, S. C., Lachapelle, Y., Luckasson, R., Reeve, A., Shogren, K. A., Snell, M. E., Spreat, S., Tasse, M. J., Thompson, J. R., Verdugo-Alonso, M. A., Wehmeyer, M. L., Yeager, M. H. (2010). Intellectual Disability: Definition, Classification, and Systems of Supports. Wyd. 11. Washington: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.
Schalock, R. L., Luckasson, R. A., Shogren, K. A., Borthwick-Duffy, S., Bradley, V., Buntinx, W. H. E., Coulter, D. L., Craig, E. M., Gomez, S. C., Lachapelle, Y., Reeve, A., Snell, M. E., Spreat, S., Tassé, M. J., Thompson, J. R., Verdugo, M. A., Wehmeyer, M. L., Yeager, M. H. (2007). The Renaming of „Mental Retardaion”: Understanding the Change to the Term „Intellectual Disability”. Intellectual and Developmental Disabilities, 45(2), 116-124. https://doi.org/10.1352/1934-9556(2007)45[116:TROMRU]2.0.CO;2
Schalock, R. L., Luckasson, R., Tassé, M. J. (2021). Intellectual disability: Definition, diagnosis, classification, and systems of support. Wyd. 12. Washington: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.
Skotnicka, B. (2019). Rozumienie pojęcia edukacja włączająca przez nauczycieli szkół ogólnodostępnych. Kultura i Edukacja, 1(123), 230-247.
Söder, M. (1989). Disability as a social construct: The labelling approach revisited. European Journal of Special Needs Education, 4(2), 117-129.
Szczepkowska, K. (2019). Edukacja włączająca w szkole – szanse i wyzwania. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Szumski, G. (2014). Edukacja włączająca – niedokończony projekt. Ruch Pedagogiczny, 85(4), 127-139.
Szymańska, J., Sienkiewicz, E. (2011). Wsparcie społeczne. Current Problems of Psychiatry, 12(4), 550-553.
Tassé, M. J., Schalock, R. L., Balboni, G., Bersani, H. A. Jr., Borthwick-Duffy, S. A., Spreat, S., Thissen, D., Widaman, K. F., Zhang, K. (2012). The construct of adaptive behavior: Its conceptualization, measurement, and use in the field of intellectual disability. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 117(4), 291-303.
Thompson, J. R., Bradley, V., Buntinx, W. H. E., Schalock, R. L., Shogren, K. A., Snell, M., Wehmeyer, M. L., Borthwick-Duffy, S., Coulter, D. L., Craig, E. P. M., Gomez, S. C., Lachapelle, Y., Luckasson, R. A., Reeve, A., Spreat, S., Tassé, M. J., Verdugo, M. A., Yeager, M. H. (2009). Conceptualizing Supports and the Support Needs of People with Intellectual Disabilities. Intellectual and Developmental Disabilities, 47(2), 135-146.
Thompson, J. R., Hughes, C., Schalock, R. L., Silverman, W., Tassé, M. J., Bryant, B., Craig, E. M., Campbell, E. M. (2002). Integrating supports in assessment and planning. Mental Retardation 40(5), 390-405.
Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych, M.P. 1997 nr 50 poz. 475.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2021 r. poz. 1082.
Wołowicz-Ruszkowska, A. (2013). Zanikanie. Trajektorie tożsamości kobiet z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Wsparcie podnoszenia jakości edukacji włączającej w Polsce. Rekomendacje i działania priorytetowe (2019). Projekt realizowany na wniosek Ministerstwa Edukacji Narodowej we współpracy Europejską Agencją do spraw Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej w ramach Programu Wsparcia Reform Strukturalnych Komisji Europejskiej. https://ko.poznan.pl/wp-content/uploads/ 2019/05/zal-wsparcie-podnoszenia-jakosci-edukacji-wlaczajacej-w-polsce.pdf (dostęp: 22.06.2023).
Zaorska, M. (2022). Koncepcja/model edukacji dla wszystkich w Polsce MEiN (założenia oraz proponowane rozwiązania realizacyjne). Webinarium „Inkluzja w edukacji”. Koszalin: Politechnika Koszalińska.
Zarządzenie Nr 29 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 października 1993 r. w sprawie zasad organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi, ich kształcenia w ogólnodostępnych i integracyjnych publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz organizacji kształcenia specjalnego. Dz.Urz.MEN.1993.9.36.
Żółkowska, T. (2004). Wyrównywanie szans społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Uwarunkowania i obszary. Szczecin: Oficyna In Plus.
Żółkowska, T. (2009). Wybrane koncepcje edukacji integracyjnej. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną (s. 43-54). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Żółkowska, T., Parafiniuk, T. (2021). Poczucie jakości życia w kontekście indywidualnego wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną. Przykład konceptualizacji badań. W: I. Ramik-Mażewska (red.), Pedagogika specjalna – poszukiwania (s. 121-132). Poznań: Wydawnictwo Rys.
Żółkowska, K., Żółkowska, T. (2011). Stereotypy społeczne i możliwości zmiany w kontekście postaw w stosunku do osób z niepełnosprawnością. W: B. Antoszewska, Cz. Kosakowski (red.), Uwarunkowania i kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej (s. 7-15). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Żyta, A. (2014). Niepełnosprawność intelektualna – najnowsze zmiany terminologiczne i diagnostyczne w świetle DSM−5, ICD−11 oraz AAIDD. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 1, 17-26.