American Academy of Audiology. (2010). Guidelines for the Diagnosis, Treatment and Management of Children and Adults with Central Auditory Processing Disorder. https://www.audiology.org/practice-guideline/clinical-practice-guidelines-diagnosis-treatment-and-management-of-children-and-adults-with-central-auditory-processing-disorder
Bellis, T. J. (2011). Assessment and Management of Central Auditory Processing Disorders in the Educational Setting: From Science to Practice (wyd. 2). San Diego, CA: Plural Publishing.
Bieńkowska, I., i Polok, K. (2018). Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego a nabywanie kompetencji językowych w zakresie języka obcego. Linguodidactica, 22, 23–44. https:doi.org./10.15290/lingdid.2018.22.02
Bieńkowska, K., Gos, E., i Skarżyński, P. H. (2020). Właściwości psychometryczne polskiej adaptacji Skali Oceny Przetwarzania Słuchowego u Dzieci. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 26(3), 261–267. https://doi.org/10.26444/monz/126461
Bogdanowicz, M., i Kalka, D. (2011). Skala Ryzyka Dysleksji dla dzieci wstępujących do szkoły (SRD-6). Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
Bornstein, M. H. (2020). “Parental Burnout”: The State of the Science. New Directions for Child and Adolescent Development, (174), 169–184. https://doi.org/10.1002/cad.20388
Carotenuto, M., Messina, A., Monda, V., Precenzano, F., Iacono, D., Verrotti, A., Piccorossi, A., Gallai, B., Roccella, M., Parisi, L., Maltese, A., Lavano, F., Marotta, R., Lavano, S. M., Lanzara, W., Ferrentino, R. I., Pisano, S., Salerno M., Valenzano, A., (…) i Esposito, M. (2017). Maternal Stress and Coping Strategies in Developmental Dyslexia: An Italian Multicenter Study. Frontiers in Psychiatry, 8, 295. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2017.00295
Catts, H. W., Chermak, G., Craig, S. H., i Johnston, J. R. (1996). Central Auditory Processing: Current Status of Research and Implications for Clinical Practice. American Journal of Audiology, 5(2),41–52.
Cohen, S., Kamarck, T., i Mermelstein, R. (1983). A Global Measure of Perceived Stress. Journal of Health and Social Behavior, 24(4), 385–396. https://doi.org/10.2307/2136404
Czajka, N., Skarżyński, P. H., Gos, E., Świerniak-Kukla, W., Bukato, E., Kołodziejak, A., Zdanowicz, R., Talarek, M., Pankowska, Z., i Skarżyński, H. (2023). Wartości normatywne testów oceniających ośrodkowe procesy przetwarzania słuchowego (CAPD) realizowanych na Platformie Badań Zmysłów dla dzieci w wieku od 6 do 12 roku życia. Nowa Audiofonologia, 12(2), 62–72. https://doi.org/10.17431/na/162974
Dawes, P., i Bishop, D. V. M. (2010). Psychometric Profile of Children With Auditory Processing Disorder and Children With Dyslexia. Archives of Disease in Childhood, 95(6), 432–436. https://doi.org/10.1136/adc.2009.170118
De Wit, E., van Dijk, P., Hanekamp, S., Visser-Bochane, M. I., Steenbergen, B., van der Schans, C. P., i Luinge, M. R. (2018). Same or Different: The Overlap Between Children With Auditory Processing Disorders and Children With Other Developmental Disorders: A Systematic Review. Ear and Hearing, 39(1), 1–19. https://doi.org/10.1097/AUD.0000000000000479
Emiluta-Rozya, D. (2013). Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Ferguson, M. A., Hall, R. L., Riley, A., i Moore, D. R. (2011). Communication, Listening, Cognitive and Speech Perception Skills in Children With Auditory Processing Disorder (APD) or Specific Language Impairment (SLI). Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 54(1), 211–227. https://doi.org/10.1044/1092-4388(2010/09-0167)
Ganc, M., Kobosko, J., Jędrzejczak, W. W., Skoczylas, A., i Skarżyński, H. (2022). Rozwój psychoruchowy u dzieci w młodszym wieku szkolnym z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego i rozwoju mowy na tle rówieśników rozwijających się typowo. Nowa Audiofonologia, 11(2), 65–73. https://doi.org/10.17431/11.2.4
Gerc, K., i Kuźniar, K. (2015). Podmiotowe i rodzinne determinanty postaw rodzicielskich rodziców dzieci z pierwotnymi niedoborami odporności, leczonych substytucją immunoglobulinową. W: A. Margasiński (red.), Rodzina w ujęciu systemowym. Teoria i badania (s. 78–99). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: A Research Note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38(5), 581–586. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1997.tb01545.x
Hassan, E. S. (2013). Central Auditory Functions in Primary School Children With and Without Phonological Awareness Problems. Egyptian Journal of Ear, Nose, Throat and Allied Sciences, 14(2), 137–142. https://doi.org/10.1016/j.ejenta.2012.12.007
Juczyński, Z., i Ogińska-Bulik, N. (2009). Skala Odczuwanego Stresu (PSS-10). W: Z. Juczyński, i N. Ogińska-Bulik. Narzędzia pomiaru stresu i radzenia sobie ze stresem (s. 11–22). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Keith, R. W. (2004). Zaburzenia procesów przetwarzania słuchowego – postępy w rozumieniu istoty choroby. Otorynolaryngologia, 3(1), 7–14.
Kobosko, J. (2011). Pomoc psychologiczna słyszącym rodzicom a efektywność rehabilitacji dziecka głuchego. Otorynolaryngologia, 10(1), 8–14.
Kobosko, J. (2024). Wypalenie rodzicielskie a osobowość matek dzieci z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 43(2), 191–208. https://doi.org/10.17951/lrp.2024.43.2.191-208
Kobosko, J., Fludra, M., Śliwa, L., Ganc, M., Jedrzejczak, W. W., Skoczylas, A., i Skarzynski, H. (2022). Self-perceived Stress and the Personality of Mothers of Children With Central Auditory Processing Disorders–Differences From Mothers of Typically Developing Children. Journal of Pediatric Nursing, 63, e58–e63. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2021.10.012
Kobosko, J., Ganc, M., Skoczylas, A., Jędrzejczak, W. W., i Skarżyński, H. (2021). Jakość życia rodzin z dzieckiem z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego. Nowa Audiofonologia, 10(1), 26–38. https://doi.org/10.17431/10.1.3
Krasowicz-Kupis, G. (2004). Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka. Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.
Kuppen, S., Huss, M., i Goswami, U. (2013). A Longitudinal Study of Basic Auditory Processing and Phonological Skills in Children With Low IQ. Applied Psycholinguistics, 35(6), 1109–1141. https://doi.org/10.1017/S0142716412000719
Kurkowski, M. Z. (2013). Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej (s. 23–44). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Majak, J. (2013). Trudności diagnostyczne w zaburzeniach przetwarzania słuchowego u dzieci. Otorynolaryngologia, 12(4), 161–168.
Margasiński, A. (2013). Skale Oceny Rodziny (SOR). Polska adaptacja FACES IV–Flexibility and Cohesion Evaluation Scales Davida H. Olsona. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Margasiński, A. (2015). Teoria i wybrane modele systemów rodzinnych. W: A. Margasiński (red.), Rodzina w ujęciu systemowym. Teoria i badania (s. 6–32). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Mikolajczak, M., i Roskam, I. (2020). Parental Burnout: Moving the Focus From Children to Parents. New Directions for Child and Adolescent Development, (174), 7–13. https://doi.org/10.1002/cad.20376
Milner, R., Ganc, M., Czajka, N., Trzaskowski, B., Piotrowska, A., Kurkowski, Z. M., Kochanek, K., i Skarżyński, H. (2012). Zastosowanie terapii neurofeedback w poprawie wyższych funkcji słuchowych u dzieci z ośrodkowymi zaburzeniami słuchu – wyniki wstępne. Nowa Audiofonologia 1(1), 67–78.
Namysłowska, I. (1997). Terapia rodzin. Warszawa: Springer PWN.
Paczkowska, A., i Marcinkowski, J. T. (2013). Istota zaburzenia przetwarzania słuchowego – niedocenianego problemu zdrowotnego. Hygeia Public Health, 48(4), 396–399.
Przybyla, O., i Kasica-Bańkowska, K. (2012). Diagnoza różnicowa w centralnych zaburzeniach przetwarzania słuchowego dzieci i młodzieży. W: M. Michalik, A. Siudak, i Z. Orłowska-Popek (red.), Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej. Kraków: Collegium Columbinum. Nowa Logopedia, t. 1.
Rawool, V. W. (2015). Auditory Processing Deficits: Assessment and Intervention. Stuttgart: Thieme.
Roskam, I., Raes, M.-E., i Mikolajczak, M. (2017). Exhausted Parents: Development and Preliminary Validation of the Parental Burnout Inventory. Frontiers in Psychology, 8, 163. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00163
Rostkowska, J. (2014). Aktywny Trening Słuchowy – element terapii pacjentów z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (APD). Nowa Audiofonologia, 3(4), 39–43. https://doi.org/10.17431/893205
Rostkowska, J., i Wojewódzka, B. (2017). Dzieci z zaburzeniem przetwarzania słuchowego (APD). W: B. Szurowska, i A. Jegier (red.), Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami (s. 104–113). Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Rostkowska, J., Kobosko, J., i Kłonica, K. L. (2013). Problemy emocjonalno-społeczne i behawioralne u dzieci z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego (CAPD) w ocenie rodziców. Nowa Audiofonologia, 2(1), 29–35. https://doi.org/10.17431/883853
Sahli, S. (2009). Auditory Processing Disorder in Children: Definition, Assessment and Management. Journal of International Advanced Otology, 5(1), 104–115.
Samsonowicz, K., Skoczylas, A., Fludra, M., i Geremek-Samsonowicz, A. (2014). Trudności językowe i szkolne u 8-letniego chłopca z zaburzeniami przetwarzania słuchowego – studium przypadku. Nowa Audiofonologia 3(4), 47–54. https://doi.org/10.17431/893189
Senderski, A. (2014). Rozpoznanie i postępowanie w zaburzeniach przetwarzania słuchowego u dzieci. Otorynolaryngologia, 13(2), 77–81.
Shaker, N. M., El-Shafei, A., i Hussein, H. (2014). Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Maternal Psychosomatic Stress: A Case–control Study. Middle East Current Psychiatry, 21(3), 167–175. https://doi.org/10.1097/01.XME.0000450912.46206.ef
Sharma, M., Purdy, S.C., Newall, P., Wheldall, K., Beaman, R., i Dillon, H. (2006). Electrophysiological and Behavioral Evidence of Auditory Processing Deficits in Children With Reading Disorder. Clinical Neurophysiology, 117(5), 1130–1144. https://doi.org/10.1016/j.clinph.2006.02.001
Singh, N. N., Lancioni, G. E., Karazsia, B. T., Myers, R. E., Hwang, Y. S., i Anālayo, B. (2019). Effects of Mindfulness-based Positive Behavior Support (MBPBS) Training Are Equally Beneficial for Mothers and Their Children With Autism Spectrum Disorder or With Intellectual Disabilities. Frontiers in Psychology, 10, e385. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00385
Skarżyński, P. H., Świerniak, W., Piłka, A., Skarżyńska, M. B., Włodarczyk, A. W., Kholmatov, D., Makhamadiev, A., i Hatzopoulos, S. (2016). A Hearing Screening Program for Children in Primary Schools in Tajikistan: A Telemedicine Model. Medical Science Monitor, 22, 2424–2430. https://doi.org/10.12659/msm.895967
Szczygieł, D., Sekulowicz, M., Kwiatkowski, P., Roskam, I., i Mikolajczak, M. (2020). Validation of the Polish Version of the Parental Burnout Assessment (PBA). New Directions for Child and Adolescent Development, (174), 137–158. https://doi.org/10.1002/cad.20385
Szkiełkowska, A., Włodarczyk, E., Senderski, A., Skarżyński H., Ganc, M., i Piłka, A. (2009). Ocena procesów przetwarzania słuchowego u dzieci z dyslalią. Otolaryngologia Polska, 63(1), 54–57. https://doi.org/10.1016/S0030-6657(09)70073-3
Szymura, B., Nęcka, E., Orzechowski, J., i Wichary, S. (2020). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Walker, M. M., Shinn, J. B., Cranford, J. L., Givens, G. D., i Holbert, D. (2002). Auditory Temporal Processing Performance of Young Adults With Reading Disorders. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 45(3), 598–605. https://doi.org/10.1044/1092-4388(2002/048)
Wzorek, A. (2009). Rodzina z dzieckiem z zaburzeniami słuchu – spojrzenie systemowe. Psychoterapia, 151(4), 53–64.