Alfano, M. (2016). Friendship and the structure of trust. W: A. Masala, i J. Webber (red.), From personality to virtue: essays on the philosophy of character (s. 186–206). Oxford: Oxford University Press.
Baghramian, M. (red.) (2020). From trust to trustworthiness. London: Routledge.
Baier, A. (1986). Trust and antitrust. Ethics, 96(2), 231–260.
Baier, A. (1992). Trust. W: R. Rorty, i G. B. Peterson (red.), The tanner lectures on human values. T. 13 (s. 109–174). Salt Lake City: University of Utah Press.
Baier, A. C. (1994). Moral prejudices: Essays on ethics. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Bollnow, O. F. (2001). Die Pädagogische Atmosphäre. Essen: Die Blaue Eule.
Bormann, I. (2023). Trust. W: N. Wallenhorst, i C. Wulf (red.), Handbook of the anthropocene: Humans between heritage and future (s. 927–931). Cham: Springer.
Budnik, Ch. (2015). Zaufanie a stosunki osobiste. Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna, 4(1), 21–43. https://doi.org/10.14746/fped.2015.4.1.2
Carter, A., i Simion, M. (2024). The ethics and epistemology of trust. W: The internet encyclopedia of philosophy. https://iep.utm.edu/trust/ [dostęp: 26.04.2024].
Dunn, J. R., i Schweitzer, M. E. (2005). Feeling and believing: the influence of emotion on trust. Journal of Personality and Social Psychology, 88(5), 736–748. https://doi.org/10.1037/0022-3514.88.5.736
Erikson, E. (1970) The life cycle: Epigenesis of identity. W: H. E. Fitzgerald, J. P. McKinney (red.) Developmental Psychology: studies in human development (s. 46–81). Homewood, IL: Dorsey.
Erikson, E. (1980). Identity and the life cycle. New York: W. W. Norton & Company.
Gadacz, T. (2023). Etyka dobromyślności. Warszawa: Stentor.
Gara, J. (2010). Emmanuela Lévinasa (dia)logika Innego. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, (2), 7–16.
Guzik, A. (2023). Relacja edukacyjna jako zjawisko wielowymiarowe. W: A. Guzik (red.), Edukacja jako relacja: refleksje – inspiracje – działania (s. 27–44). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Handzel, A. (2023). Edukacja to przecież ludzie! Wymiary relacji w edukacyjnych przestrzeniach. W: A. Guzik (red.), Edukacja jako relacja: refleksje – inspiracje – działania (s. 95–108). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Hirose, Y. (2023). The spatial nature of trust in cosmopolitan education. Philosophical Inquiry in Education, 30(1), 42–55. https://doi.org/10.7202/1099901ar
Jeziorański, M. (2022a). Relacja wychowawcza: rozumienie, modele, propozycja. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Jeziorański, M. (2022b).Three-subject model of the educational relationship. Paedagogia Christiana, 50(2), 11–35.
Jones, K. (1998). Trust. W: The Routledge Encyclopedia of Philosophy. https://archive.org/details/routledgeencyclo0006unse/page/n13/mode/2up [dostęp: 20.02.2025]
Keren, A. (2020). Trust and belief. W: J. Simon (red.), The Routledge handbook of trust and philosophy (s. 109–120). New York: Routledge.
Levine, E., Bitterly, T. B., Cohen, T. R., i Schweitzer, M. E. (2018). Who is trustworthy? Predicting trustworthy intentions and behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 115(3), 468–494. https://doi.org/10.1037/pspi0000136
Luhmann, N. (1979). Trust and power. Chichester: Wiley.
McLeod, C. (2023). Trust. W: E. N. Zalta, i U. Nodelman (red.), The Stanford encyclopedia of philosophy. https://plato.stanford.edu/archives/fall2023/entries/trust/
Maliszewski, K. (2021). Bez-silna edukacja: o kształceniu kruchego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Misztal, B. A. (2011). Trust: acceptance of, precaution against and cause of vulnerability. Comparative Sociology, 10(3), 358–379. https://doi.org/10.1163/156913311X578190
Piłat, R. (2022). O zaufaniu. Culture.pl. https://culture.pl/pl/artykul/o-zaufaniu [dostęp: 7.02.2025].
Piorunek, M. (2018). Zaufanie interpersonalne jako komponent relacji edukacyjnych i pomocowych. Studia Edukacyjne, (49), 41–53. https://doi.org/10.14746/se.2018.49.3
Piotrowski, P. (2019). Sytuacja wychowawcza w ujęciu metapedagogicznym: zarys ontologii wychowania. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Potter, N. N. (2020). Interpersonal trust. W: J. Simon (red.), The Routledge handbook of trust and philosophy (s. 243–256). New York: Routledge.
Simon, J. (red.) (2020). The Routledge handbook of trust and philosophy. New York: Routledge.
Sztompka, P. (2023). Wiarygodność. Sekret dobrych relacji. Kraków: Znak Horyzont.
Witkowski, L. (2015). Versus: o dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.