Bruner, J. S., Haste, H. (1987). Making sense. The child’s construction of the world. New York: Methuen.
Czerepaniak-Walczak, M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Toruń: Wydawnictwo Edytor.
Czerepaniak-Walczak, M. (1999). Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji? Neodidagmata, 24, 53-66.
Denek, K. (2008). Edukacja jutra. Homines Hominibus, 1(4), 93-101.
Dylak, S. (2000). Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa kształcenia nauczycieli, Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej, Zeszyt specjalny: Nauczanie przyrody a standardy wymagań egzaminacyjnych, 15-23.
Gmerek, T. (2003). Edukacja i stratyfikacja społeczna. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Gofron, B. (2013). Konstruktywistyczne ujęcie procesu uczenia się. Periodyk Naukowy Akademii Polonijnej, 1(7), 159-173.
Gołębniak, B. D., Zamorska, B. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
Jaskot, K. (2002). Funkcje szkoły wyższej jako instytucji edukacyjnej. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kocór, M., Strzebońska, A., Dawid-Sawicka, M. (2012). Pracodawcy o rynku pracy. Na podstawie badań zrealizowanych w 2012 roku w ramach III edycji projektu Bilans Kapitału Ludzkiego. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Kozłowski, J. (1966). Nauczyciel a zawód. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Kwaśnica, R. (2020). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. podręcznik akademicki (s. 291-320). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kwiatkowska, H. (2012). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwo Łośgraf.
Modrzewski, J., Śmiałek, M., Wojnowski, K. (2008). Relacje podmiotów (w) lokalnej przestrzeni edukacyjnej (inspiracje…). Poznań: Wydawnictwo UAM.
Plewka, C. (2009). Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Plewka, C. (red.) (2014). Nauka, edukacja, rynek pracy. Przede wszystkim współdziałanie. Szczecin–Koszalin: Wydawnictwo ZAPOL.
Podgórska-Jachnik, D. (2012). Innowacyjna edukacja a kompetencje przyszłych nauczycieli. W: D. Podgórska-Jachnik (red.), Dobre praktyki pedagogiczne szansą innowacyjnej edukacji (s. 11-24). Łódź: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Rutkowiak, J. (1995). Amerykańska tradycja wychowania demokratycznego jako tło dla współczesnego, radykalnego postulatu „nauczyciela – transformatywnego intelektualisty (s. 292-306). W: J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Sławińska, M., Kaczmarczyk, M. (2019). Opinie o przebiegu praktyki studenckiej jako źródło informacji o kompetencjach przyszłych nauczycieli. Edukacja, 1(148), 159-169.
Strykowski, W. (2005). Kompetencje współczesnego nauczyciela. Neodidagmata, 27/28, 15-28.
Szeląg, A. (red.) (2009). Kompetencje absolwentów szkół wyższych na miarę czasów. Wybrane ujęcia. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.
Szempruch, J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Szempruch, J. (2018). Teoria i praktyka pedagogiczna w rozwoju zawodowym nauczyciela. W: E. Musiał, J. Malinowska (red.), Praktyki pedagogiczne przestrzenią i miejscem ewaluacji kompetencji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji: koncepcje – przemiany – rozwiązania (s. 15-25). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Szempruch, J. (2019). W stronę̨ profesjonalizmu nauczyciela. Przegląd pedagogiczny, 2, 24-32. https://www.doi.org/10.34767/PP.2019.02.02
Szempruch, J. (2022). Problemy kształcenia i doskonalenie nauczycieli w Polsce – w kierunku profesjonalizacji zawodu. Studia BAS, 2(70), 27-47. https://doi.org/10.31268/StudiaBAS.2022.11
Śliwerski, B. (2016). Co znaczy nauczyciel we współczesnym świecie? Studia z teorii wychowania, 7(4), 9-12.
Taraszkiewicz, M. (2001). Jak uczyć jeszcze lepiej! Szkoła pełna ludzi. Poznań: Arka.
Zychowicz, I. (2014). Studenci Koszalina – edukacja i socjalizacja. Koszalin: Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej.