Roczniki Humanistyczne, Zeszyt 10 Glottodydaktyka, 2026
Badania nad akwizycją języków a glottodydaktyka: o epistemologii i wzajemnych relacjach
Redakcja Roczników Humanistycznych, Zeszyt 10: Glottodydaktyka zaprasza do przesyłania propozycji artykułów do planowanego na rok 2026 numeru Badania nad akwizycją języków a glottodydaktyka: o epistemologii i wzajemnych relacjach.
Badania nad akwizycją języków i glottodydaktyka to dziedziny różne, ale i komplementarne. Terenem pierwszej jest teoria: budowanie modeli, konstruowanie interpretacji, żeby lepiej zrozumieć procesy przyswajania języka. Terenem drugiej jest zasadniczo praktyka: szukanie rozwiązań pomagających w nauczaniu / uczeniu się języka. W badaniach nad akwizycją języków chodzi o rzucenie światła na proces uczenia się, dydaktyka zaś to domena praktycznego działania, ewaluacji i oczekiwanych przez społeczeństwo wyników.
Obie dziedziny są jednak komplementarne i mogą, a nawet powinny na siebie wzajemnie oddziaływać, bo głównym przedmiotem ich zainteresowania są osoby i procesy komunikacyjne osadzone w kontekście. Dodajmy, że osoby wchodzące w interakcje społeczne poruszają się w swoistym continuum, którego krańce stanowią warunki naturalne (przyswajanie języka w środowisku naturalnym) i formalne (uczenie się języka w środowisku instytucjonalnym). Dziś wiemy, że np. badania nad komunikacją egzolingwalną w naturalnym środowisku obcojęzycznym pozwalają lepiej zrozumieć mechanizmy komunikacji w klasie języka obcego, a pewne strategie komunikacyjne, zaobserwowane przez badaczy akwizycji, mogą być i są wykorzystywane w nauczaniu / uczeniu się języka w warunkach formalnych. Z kolei badania nad interakcjami w klasie języka obcego rzucają światło na pewne zachowania uczestników komunikacji na początkowych etapach przyswajania języka w warunkach naturalnych (np. zjawisko kontraktu dydaktycznego w relacji: rodzimy użytkownik języka – imigrant uczący się języka nowego kraju osiedlenia). Wreszcie prace poświęcone błędom na poziomie interjęzyka wskazują na inspirujące dla glottodydaktyki zachowania i strategie kompensacyjne, dzięki którym uczestnicy komunikacji radzą sobie z deficytami oraz pojawiającymi się w interakcjach trudnościami i nieporozumieniami.
Biorąc pod uwagę powyższe kwestie, proponujemy, aby propozycje artykułów dotyczyły następujących obszarów:
Przyjmujemy wyłącznie niepublikowane artykuły o wysokim poziomie akademickim. Redakcja zastrzega sobie prawo wstępnej selekcji artykułów na podstawie ich tematyki i zawartości.
Zgłoszenia propozycji artykułów (do 1800 znaków) należy nadesłać do 31 stycznia 2025 r. na adres Sekretarza Zeszytu 10, dr Anny Majewskiej-Wójcik, na adres annamaj-woj@o2.pl. Autorzy, których wnioski zostaną wstępnie zaakceptowane, zostaną poproszeni o przesłanie tekstów (o długości do 40 000 znaków, łącznie ze streszczeniami i słowami kluczowymi) do Redakcji na adres internetowy http://ojs.tnkul.pl/index.php/rh/. Autorów prosimy o stosowanie stylu cytowania APA.
Języki: angielski, francuski, polski
Termin nadsyłania kompletnych artykułów: 30 listopada 2025 r.
Uwaga: zaakceptowanie abstraktu i pełnego artykułu nie gwarantuje publikacji manuskryptu. Ostateczna decyzja należy do recenzentów i redaktorów zeszytu.
W celu uzyskania dalszych informacji prosimy o kontakt z redaktorami gościnnymi numeru:
Marzena Watorek, Université Paris 8/CNRS (marzenawatorek@yahoo.fr)
Rebekah Rast, The American University of Paris (rebrast@gmail.com)
Sebastian Piotrowski, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II (sepio@kul.pl)
Zeszyt 10: Glottodydaktyka 2025
Service learning i design thinking w nauczaniu/uczeniu się języków obcych
Redakcja „Roczników Humanistycznych", zeszytu 10. Glottodydaktyka zaprasza do nadsyłania tekstów naukowych do rocznika 2025. Temat przewodni: Service learning i design thinking w nauczaniu/uczeniu się języków obcych.
Service learning – jako metoda edukacyjna – łączy działanie na rzecz społeczności z możliwościami uczenia się przez zaangażowaną w te działania młodzież. Service learning jest postrzegany jako zrównoważone podejście do edukacji opartej na doświadczeniu. Design thinking (myślenie projektowe) z kolei to metoda, mająca na celu tworzenie innowacyjnych rozwiązań, wykorzystująca techniki kreatywnego myślenia (np. burza mózgów, mapowanie myśli). U jej podstaw leży empatia, która pozwala lepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania odbiorców. Obie metody znajdują zastosowanie w dydaktyce akademickiej, zyskując coraz większe grono zwolenników i użytkowników m.in. w nauczaniu i uczeniu się języków obcych.
W ramach zaproponowanej problematyki przewidujemy m.in. następujące zagadnienia:
Przyjmujemy wyłącznie teksty dotychczas niepublikowane, o dużym rygorze naukowym. Redakcja zastrzega sobie prawo wstępnej oceny i selekcji nadesłanych materiałów.
Zgłoszenia propozycji tekstów tematycznie sprofilowanych do 30 czerwca 2024 r. należy przesyłać na adres Sekretarza zeszytu 10: dr Anna Majewska-Wójcik, annamaj-woj@o2.pl. Autorzy wstępnie przyjętych propozycji zostaną poproszeni o nadesłanie tekstów o objętości do 40 000 znaków do Redakcji za pośrednictwem systemu online http://ojs.tnkul.pl/index.php/rh/, po zalogowaniu się jako autor.
Uprzejmie prosimy o zastosowanie standardu cytowania i opisu bibliograficznego APA. Redakcja zastrzega sobie prawo do wstępnej selekcji tekstów pod względem tematycznym i redakcyjnym.
Język publikacji: polski, angielski, niemiecki, francuski, włoski, hiszpański, rosyjski lub ukraiński
Termin nadsyłania tekstów: 30 listopada 2024 r.
Uwaga: Akceptacja abstraktu i pełnego tekstu nie gwarantuje publikacji artykułu. Ostateczna decyzja należy do recenzentów i redaktorów zeszytu.
Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)