Data publikacji : 2024-12-23

Błędy syntaktyczne w języku ukraińskim studentów polskojęzycznych

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza błędów syntaktycznych w zdaniu prostym i zdaniu złożonym w języku ukraińskim polskojęzycznych studentów-ukrainistów oraz sposoby wyeliminowania tych błędów w celu poprawnego opanowania norm syntaktycznych języka ukraińskiego. Przykłady błędów pochodzą z prac pisemnych tych studentów. Pod uwagę wzięto najbardziej rozpowszechnione różnice syntaktyczne w badanych językach, które często powodują powstanie błędów, m.in. naruszenie szyku wyrazu w zdaniach, naruszenie zgodności podmiotu z orzeczeniem, przydawki z wyrazem określanym, błędy dotyczące używania przydawek imiesłowowych, składnię liczebników ukraińskich, błędy w rekcji rzeczowników i przymiotników, błędy w wyrażeniach przyimkowych, szyk zaimka względnego який w zdaniu złożonym podrzędnym przydawkowym, konstrukcje bierne, kalki syntaktyczne, które często powodują niezrozumienie tekstu lub mogą komplikować odbiór ustnej wypowiedzi. Błędy te (w artykule zaprezentowaliśmy 100 przykładów błędów syntaktycznych) w przeważającej części są wynikiem interferencji międzyjęzykowej, jednak zdarzają się również takie, które są przyswajane od rodzimych użytkowników języka ukraińskiego. W celu skutecznego wyeliminowania przeanalizowanych błędów warto opracować zadania pisemne i ustne, których zadaniem będzie uwidocznienie charakterystycznych cech składniowych języka ukraińskiego i polskiego (tłumaczenie, poprawianie błędów składniowych, prace pisemne). Zastosowanie na zajęciach komponentu porównawczego języka ukraińskiego i polskiego oraz tworzenie zadań dostosowanych do poziomu znajomości języka zapobiegnie błędom składniowym w mowie i w piśmie studentów obcojęzycznych.

Słowa kluczowe:

język ukraiński, język polski, błędy składniowe, błędy interpunkcyjne, interferencja międzyjęzykowa



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)