Niniejszy artykuł jest propozycją ważnych zmian w odniesieniu do ról, jakie odgrywają współcześni nauczyciele w zróżnicowanym środowisku szkolnym, niezależnie od nauczanego przedmiotu. Omówiwszy klasyczne role nauczyciela z perspektywy historycznej, autor definiuje zupełnie nowe role nauczyciela w oparciu o badanie empiryczne na grupie 127 nauczycieli szkół podstawowych i średnich. Badanie wykazuje, że klasyczne role, które przez lata definiowały nauczyciela i określały jego zadania w klasie, muszą być zredefiniowane, głównie w związku z dynamiką współczesnego środowiska szkolnego, a tym samym wymaganiami i oczekiwaniami od nauczycieli. Niniejszy artykuł, podzielony na dwie główne sekcje, teoretyczną oraz empiryczną, wyraźnie wskazuje, że zadania i obowiązki współczesnego nauczyciela jasno definiują innowacyjne role, a tym samym nowe wyzwania, stojące przed nauczycielami w bardzo dynamicznym polskim środowisku edukacyjnym. W rezultacie praca stanowi impuls do szerszej dyskusji nad przyszłością ról i samego zawodu nauczyciela, oraz wymagań stawianych pedagogom na różnych etapach edukacyjnych.
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)