Data publikacji : 2023-11-24

Społeczno-emocjonalne potrzeby edukacyjne w polskim szkolnictwie wyższym. Studium przypadku wzajemnego tutoringu koleżeńskiego w nauczaniu zdalnym i blended

Abstrakt

Obecnie tutoring koleżeński, rozumiany jako strategia nauczania, nie jest szeroko rozpoznawalny na polskich uczelniach, a relacja między tutoringiem koleżeńskim a afektywną domeną uczenia się wymaga dodatkowej refleksji. Warto zauważyć, że okres nauczania zdalnego, spowodowany pandemią COVID-19, uwidocznił znaczenie społeczno-emocjonalnych potrzeb edukacyjnych studentów. Przywrócenie zajęć stacjonarnych dodatkowo je podkreśliło, studenci bowiem powrócili do sal wykładowych obarczeni doświadczeniem izolacji społecznej i emocjonalnej. Niniejsze badanie wpisuje się w dyskusję dotyczącą znaczenia tutoringu koleżeńskiego prowadzonego w formie online jako strategii, która odpowiada na społeczno-emocjonalne potrzeby edukacyjne studentów polskich uczelni. Zaobserwowanie wpływu wzajemnego tutoringu koleżeńskiego na rozwój poznawczy i społeczno-emocjonalny dwóch grup studentów wydziału anglistyki stało się możliwe dzięki zastosowaniu elementów tutoringu koleżeńskiego w ramach nauczania w dwóch kontekstach, czyli zdalnym i blended. Zebrane dane dostarczają spostrzeżeń dotyczących korzyści i trudności wynikających z aplikacji tej strategii w zróżnicowanych środowiskach nauczania. Wyniki przeprowadzonego badania podkreślają nie tylko pozytywny wpływ wzajemnego tutoringu koleżeńskiego na emocje, motywację, poczucie własnej skuteczności i przyrost wiedzy. Uwidaczniają także znaczenie wsparcia rówieśniczego w poprawianiu dynamiki zajęć i podnoszeniu poziomu zaangażowania studentów w proces dydaktyczny. W podsumowaniu, wyniki badania wskazują, że wzajemny tutoring koleżeński może być wartościowym uzupełnieniem kursów uniwersyteckich zwłaszcza w obecnym kontekście zwiększonego zapotrzebowania na wprowadzanie elementów nauczania online do programu kursów akademickich.

Słowa kluczowe:

wzajemny tutoring koleżeński, nauczanie zdalne, nauczanie typu blended, społeczno-emocjonalne potrzeby uczenia się, szkolnictwo wyższe



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)