Data publikacji : 2025-12-19

Cele polityki językowej Unii Europejskiej a podejście polski do kształcenia językowego w szkolnictwie wyższym

Katarzyna Cybulska-Gómez de Celis

https://orcid.org/0000-0002-8883-3175

Abstrakt

Języki odgrywają integralną rolę w kształtowaniu europejskiego krajobrazu. Na poziomie ponadnarodowym Unia Europejska wyznacza cele i promuje działania wspierające kształcenie językowe oparte na jakości prowadzące do rozwijania wielojęzyczności wśród Europejczyków. Jednakże ostateczna władza decyzyjna dotycząca każdego krajowego systemu edukacyjnego spoczywa w rękach państw członkowskich, które uwzględniają swoją unikalną specyfikę i możliwości do wdrożenia stosownych rozwiązań. Na tle politycznych priorytetów Unii Europejskiej, niniejszy artykuł wskazuje działania Polski mające na celu poprawę edukacji językowej na poziomie wyższym. Z jednej strony analiza dowodzi, że Polska osiągnęła ostatnio pewne znaczące sukcesy i nadal aktywnie dąży do zwiększenia potencjału językowego swojego szkolnictwa wyższego, czerpiąc inspiracje z różnorodnych rekomendacji europejskich, a z drugiej strony podkreśla znaczenie niektórych europejskich inicjatyw zasługujących na szerszą uwagę, ponieważ mają potencjał wzbogacenia edukacji językowej w polskim kontekście akademickim.

Słowa kluczowe:

wielojęzyczność, polityka językowa UE, szkolnictwo wyższe, nauka języków, polskie szkolnictwo wyższe, Unia Europejska



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)