Data publikacji : 2025-11-21

Problemy recepcji polskiej myśli estetycznej XX wieku. Protagoniści i outsiderzy

Abstrakt

Głównym celem artykułu jest próba usytuowania estetyki polskiej na tle współczesnych wyzwań. Praca przypomina o nowatorskim charakterze problemów podejmowanych przez estetyków dwudziestolecia międzywojennego i próbuje odpowiedzieć na pytanie o możliwość aplikacji tych zagadnień do badań prowadzonych współcześnie. Opracowanie ma charakter historyczno-analityczny. Autorka dostrzega specyfikę polskiej drogi do nowoczesności i analizuje jej uwarunkowania oraz wpływ na recepcję teorii estetycznych. Naczelnym pojęciem charakteryzującym proces recepcji uczyniono kategorię horyzontu, zaczerpniętą z hermeneutyki, ale z zachowaniem krytycznego dystansu i uwzględnieniem okoliczności pojawienia się przeszkód poznawczych w oddziaływaniu teorii. W artykule podkreślona została swoistość przedmiotu badań, jakim są koncepcje poświęcone sztuce, różnie definiujące filozoficzność estetyki. Materiałem przykładowym są teorie zróżnicowane merytorycznie i o różnym zasięgu oddziaływania, ze szczególnym uwzględnieniem mniej znanych koncepcji. Podobne kryterium zastosowano w wyborze ścieżek badawczych i problemów, które mogłyby stać się inspiracją dla współczesnych estetyków. W konkluzji podkreślono ambiwalencję pozycji protagonisty i outsidera w estetyce jako dyscyplinie o niejednorodnym przedmiocie badań.

Słowa kluczowe:

estetyka polska, recepcja, horyzont, filozofia, hermeneutyka, nowoczesność, doświadczenie, dystans, historia



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)