Data publikacji : 2025-12-22

Wezwanie do artystycznej „wojny partyzanckiej”. Szczególny przypadek wystawy Particolare w Wenecji (2011) jako rozwinięcie pokazu Giovanniego Anselmo w warszawskiej Galerii Foksal (1974)

Abstrakt

Artykuł podejmuje temat polsko-włoskich kontaktów artystycznych w kontekście zbiorowej wystawy Particolare. Sztuka, która wznieca niepokój (2011). Została ona organizowana przez Andrzeja Turowskiego i Grzegorza Musiała w zabytkowym Palazzo Donà w Wenecji, który stał się przestrzenią wystawową poznańskiej Fundacji Signum. Jedną z inspiracji tego pokazu z udziałem ważnych, „eksportowych” polskich twórców, była wcześniejsza o prawie 40 lat wystawa Giovanniego Anselmo w warszawskiej Galerii Foksal (Particolare, 1974). W tekście analizuję relacje między oboma wydarzeniami. Dostrzegam w nich jako źródło praktykę artystyczną i krytyczną zakorzenioną w rewolucji lat 60., obecną w ruchu Arte Povera, a następnie rozwijaną współcześnie przez wybranych artystów w przestrzeni publicznej. Uwagę skupiam na modelu taktycznego zaangażowania „sztuki ubogiej” oraz przekonaniu Andrzeja Turowskiego o krytycznej i interwencyjnej mocy sztuki, która by wzniecić tytułowy niepokój, podaje w wątpliwość pozorne oczywistości, podejrzliwie odnosi się do obrazów współczesności, używa subwersji jako krytycznej metody dekonstrukcji.

Słowa kluczowe:

Andrzej Turowski, Giovanni Anselmo, Particolare, Arte Povera, sztuka a polityka, sztuka kontestacji, sztuka zaangażowana, Galeria Foksal



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)