Data publikacji : 2024-12-23

Zielone inklinacje studenta dwujęzycznego – uwagi na marginesie twórczego pisania

Abstrakt

Dwu- czy raczej wielojęzyczność współczesnego świata staje się zjawiskiem coraz powszechniejszym. Inspiracją do napisania artykułu były eksperymentalne zajęcia przeprowadzone na kierunku międzynarodowe studia polskie, których słuchaczami są Polacy i obcokrajowcy z językiem wschodniosłowiańskim jako pierwszym. W przypadku polszczyzny cudzoziemców z grupy objętej badaniem chodzi o bilingwizm późny, następczy – język został przyswojony we wczesnej dorosłości i nierzadko ma charakter podporządkowany. Teksty literackie służą lepszemu poznaniu i zrozumieniu języka, a przede wszystkim dziedzictwa kulturowego. Artykuł traktuje o wykorzystaniu metody analizy i twórczego naśladowania wzorów na przykładzie utworu Pan od przyrody Zbigniewa Herberta. Tematyka i poetyka wiersza zachęca do tworzenia własnych tekstów. Wykorzystanie tekstu literackiego jako wzoru do tworzenia własnych tekstów wpływa na rozwój kreatywności. Uwypuklony został kontekst związany z humanistyką środowiskową. Teksty tworzone na bazie poetyckiego wzoru można traktować jako przykład ważnego dla młodego pokolenia zwrotu ku Ziemi, stanowiący zarazem swoisty namysł nie tylko nad przeszłością, ale też nad przyszłością.

Słowa kluczowe:

Herbert, metoda analizy i twórczego naśladowania wzoru, humanistyka środowiskowa



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)