Bialystok, E. (2001). Bilingualism in Development: Language, Literacy and Cognition. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511605963
Boddice, R. (red.) (2011). Anthropocentrism. Humans, Animals, Environments. Brill.
Budniak, A. (2009). Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Podręcznik dla studentów. Wydawnictwo „Impuls”.
Byram, M., i Zarate, G. (red.) (1997). The Sociocultural and Intercultural Dimension of Language. Council of Europe.
Corbett, J. (2003). An Intercultural Approach to English Language Teaching. Multilingual Matters LTD.
Cummins, J. (2000). Language, Power and Pedagogy. Bilingual Children in the Crossfire. Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781853596773
Czerkies, T. (2021). Kształcenie językowo-kulturowe za pomocą tekstów literackich. W: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy (s. 363–384). Universitas.
Dębski, R., i Miodunka W. T. (red.). (2016). Bilingwizm polsko-obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków. Księgarnia Akademicka.
Domańska, E. (2013). Humanistyka ekologiczna. Teksty Drugie, (1–2), 13–32. http://rcin.org.pl/Content/62034/WA248_79056_P-I-2524_domanska-humanist_o.pdf
Dyduchowa, A. (1988). Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Projekt systemu, model podręcznika. Wydawnictwo Naukowe WSP.
Ghonsooly, B., i Showqi, S. (2012). The Effects of Foreign Language Learning on Creativity. English Language Teaching, 5(4), 161–167. http://dx.doi.org/10.5539/elt.v5n4p161
Goleman, D. (2009). Inteligencja ekologiczna. Jak wiedza o ukrytych oddziaływaniach tego, co kupujemy, może wszystko zmienić (A. Jankowski, tłum.). Dom Wydawniczy REBIS.
Grosjean, F. (1982). Life with Two Languages. An Introduction to Bilingualism. Harvard University Press.
Herbert, Z. (2000). Labirynt nad morzem. Fundacja Zeszytów Literackich.
Kłakówna, Z. A. (2005). O nauce tworzenia wypowiedzi pisemnych. Na marginesie opracowania Anny Dyduchowej. Nowa Polszczyzna, (1), 26–36.
Kołakowski, L. (2022). Mini-wykłady o maxi-sprawach. Wydawnictwo Znak.
Kramsh, C. J. (1993). Context and Culture in Language Teaching. Oxford University Press.
Kurcz, I. (1992). Język a psychologia. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kurcz, I. (red.) (2007). Psychologiczne aspekty dwujęzyczności. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Lipińska, E. (2003). Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Michalewska, M. T. (1991). Polszczyzna osób bilingwalnych w Zagłębiu Ruhry w sytuacji oficjalnej. Uniwersytet Jagielloński.
Nęcka, E. (2012). Psychologia twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Niesporek-Szamburska, B. (2018). Kompetencja tekstotwórcza w języku odziedziczonym, czyli o kreacji i zabawie w procesie tworzenia tekstów. Postscriptum Polonistyczne, 22(2), 101–119. https://doi.org/10.31261/PS_P.2018.22.07
Pamuła-Behrens, M., i Szymańska, M. (2017). W polskiej szkole. Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Przewodnik. https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=16877
Skolimowski, H. (1993). Filozofia żyjąca. Eko-filozofia jako drzewo życia (J. Wojciechowski, tłum.). Wydawnictwo Pusty Obłok.
Skubała, P. (2022). Jak edukować w czasach kryzysu klimatycznego i środowiskowego? Z teorii i praktyki dydaktycznej języka polskiego, 31, 1–14. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.09
Spiro, J. (1991). Assesing Literature: Four Papers. W: Ch. J. Brumfit (red.), Assessment in Literature Teaching (s. 16–83). Modern English Publishers.
Steciąg, M. (2023). Język w epoce antropocenu. Ujęcie ekolingwistyczne. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Válková Maciejewska, M. (2018). O tym, jak czytanie wspiera pisanie i kiedy grafomania staje się zaletą. Popliteratura w służbie edukacji. W: A. Kwiatkowska, i M. Válková Maciejewska (red.), Literatura i glottodydaktyka w praktyce (s. 31–42). Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne.
Wacławek, M. (2021). Plus minus wiersz – o metodzie analizy i twórczego wykorzystania wzorów na lekcji języka polskiego jako obcego. W: I. Wieczorek, i A. Roter-Bourkane (red.), Glottodydaktyka polonistyczna. Strategie – wartości – wyzwania (s. 105–119). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Wacławek, M. (2022). Reminiscencje dzieciństwa – uwagi na marginesie kreatywnego pisania w glottodydaktyce polonistycznej. Paidia i Literatura, (4), 1–25. https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.15
Wacławek, M. (2023). Homo faber w (glotto)dydaktyce polonistycznej. O twórczym wykorzystaniu wzoru i roli nauczyciela. Annales UMCS. Sectio N – Educatio Nova, 8, 85–104. http://dx.doi.org/10.17951/en.2023.8.85-104
Wierzbicka, A. (1990). Podwójne życie człowieka dwujęzycznego. W: W. Miodunka (red.), Język polski w świecie (s. 71–104). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Zarzycka, G. (2008). Opis pedagogiki zorientowanej na rozwój kompetencji i wrażliwości interkulturowej. W: W. T. Miodunka, i A. Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku (s. 63–78). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.