Artykuł ma na celu zebranie niejednoznaczności, pojawiających się w toku ustalenia relacji teologii do nauk historycznych. Tak jak rozumienie relacji nauk przyrodniczych i teologii rozwinęło się dzięki wzrostowi samoświadomości metodologicznej tych dyscyplin, zwłaszcza co do ich temporalności, podobnego postępu można by oczekiwać po relacji teologia—nauki historyczne. Wydaje się, że temat wciąż wymaga syntetycznego dopracowania na gruncie teologii fundamentalnej. Dla teologa hermeneutycznym punktem odniesienia może być w omawianej kwestii orzeczenie Soboru Watykańskiego II w 36. punkcie Konstytucji Gaudium et spes. Temporalność teologii ma co najmniej trzy sensy: zaistnienie w czasie Bożego Objawienia, zaistnienie w czasie refleksji naukowej nad tym Objawieniem oraz zależność rozumienia i wykładu obydwu od danych dostarczanych przez nauki historyczne. Rozwiązaniem powstających w tych procesach aporii może być teologiczne studium doktryn historiograficznych oraz historyczne studium dziejów chrześcijaństwa, samoświadome i krytyczne wobec przyjmowanych doktryn historiograficznych.
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Teologiczne · ISSN 2353-7272 | eISSN 2543-5973 · DOI: 10.18290/rt
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)